Dinsdag 30 mei jl. speelden de Rock’n Roll Hall of Fame geïnaugureerde Pretenders hun eerste van twee uitverkochte shows in de Roma in Antwerpen. De legendarische band rond frontvrouw Chrissie Hynde had eerder dit jaar in februari met vijf shows in kleine theaters in de UK, tijdens ‘ Independent Venue Week’, voor het eerst weer van zich laten spreken. Maxazine versloeg toentertijd al de show in LaFayette in London. Daarna ondernam de band een uitgebreide tour langs iets grotere zalen in de UK en Ierland. Daarna kwam de band achtereenvolgens met het nieuws van de optredens in Europa, om te beginnen met die in Antwerpen en het heuglijke nieuws dat er onder de titel ‘Relentless’ op 1 september aanstaande weer een nieuw album van de band uit zal komen.
In februari in London, bleek al dat de nieuwste versie van The Pretenders erg sterk uit de startblokken kwam. Waarom drummer van het eerste uur Martin Chambers er toen niet bij was, bleef een onbeantwoorde vraag en ook in de Roma kwam er geen antwoord. Alhoewel duidelijk is dat we voorgoed afscheid hebben moeten nemen van Chambers, waardoor de nieuwe Pretenders, naast oer matriarch Hynde nu officieel gevormd worden door de band die op 12 November jongstleden nog als ‘His Lordship’ op de planken stond in de Roma als het voorprogramma van Jason Isbell & the 400 Unit. Toen speelde het trio de pannen van het dak van de Roma. Nu waren ze dus terug als ‘The Pretenders’.
Even na acht uur dimden de zaal lichten en onder het afspelen van Bizet’s ‘Habanera’, gezongen door Maria Callas, kwam de band zonder veel opstanden het podium opgelopen.
‘No hits, well perhaps a few’ was het adagium tijdens de shows in de UK en dat bleek in Antwerpen niet anders te zijn. The Pretenders zijn ‘the real deal’. Hynde schopt zo hard ze kan tegen alles wat op rock establishment lijkt aan en weigert zich te schikken in wat de muziekindustrie voor haar in petto heeft. The Pretenders zullen nooit een ‘heritage’ band worden zoals bijvoorbeeld 10CC en Queen wel zijn geworden. The Pretenders blijven actueel en blijven nieuw werk maken, juist zonder te blijven teren op hun grootste hits. Dat blijkt alleen al uit het feit dat het grootste deel van de setlist in de Roma bestond uit nummers van hun laatste album ‘Hate For Sale’, aangevuld met nieuw werk van het nog uit te brengen album .
Nummers als ‘Hate For Sale’, ‘ Turf Daddy Accountant’ en het prachtige ‘You Can’t Hurt A Fool’ zijn binnen drie jaar na de release al gewaardeerde nummers op de Pretenders setlist geworden. Ze geven ook aan dat de band qua stijl en attitude de rug recht is blijven houden, want potjandorie wat staan deze nummers fier overeind naast de classics van de eerste albums.
Met ‘His Lordship’ als nieuwe Pretenders heeft Hynde ook wel de heetste rockband van het moment te pakken. Goeie genade wat kan die band rocken. James Walbourne, werd door Maxazine in februari als beschreven als een ‘epische gitaargod’ en die naam maakte hij in de Roma andermaal waar. Qua intensiteit is de man onbenaderbaar, de gitaar-solo’s bleven maar komen. Heerlijk om mee te mogen maken. Walbourne werkte zich zo in het zweet dat zijn oortjes uit zijn oren vielen tijdens het spelen en hij zich regelmatig als een boxer, terug in de ring moest afdrogen, alvorens verder te kunnen. Hij liet tegen het einde van de show meer rock DNA op het podium van de Roma achter dan een gemiddelde Nederlandse varkensboer aan stikstof bovenop de kritische depositiewaarde in een natuurgebied doet neerdalen. In dit geval echter zal dit niet tot uitkoop van Walbourne moeten leiden. Wat een held.
Ook Chrissie was in goede doen. Als ware apologeet voor de rock’n roll, is ze normaliter weinig vergevingsgezind ten opzichte van bijvoorbeeld fotografen, maar in de Roma mochten de fotografen twee liedjes hun werk komen doen en La Hynde nam braaf de juiste poses aan met haar telecaster en glimlachte zelfs. Ongekend. Ze was erg goed bij stem en had duidelijk zin in de show. Er werden weinig woorden vuil gemaakt en ze liet de beukende gitaren hun werk doen.
Hoogtepunten in de show? Die waren er zeker. Een furieuze versie van ‘Downtown’, bijvoorbeeld,
‘The Buzz’ van het laatste album ‘Hate For Sale’, ‘Kid’ ze kwamen allemaal voorbij. Meest verrassend was de perfecte uitvoering van ‘Can’t Hurt A Fool’ waarmee de band laat zien nog steeds ertoe te doen. ‘Let The Sun Come In‘, de laatste nieuwe single werd zelf meegezongen door het publiek. Toen de band een van de weinige echte grote hits inzette, zag ik een vrouw naast me in het publiek Shazam opstarten. De live versie van ‘Don’t Get Me Wrong’ werd niet herkend door het stukje software. Helaas, de dame in kwestie zal de vinylcollectie van haar vader moeten gaan afluisteren om erachter te komen wat ze heeft gehoord.
The Pretenders gaven een fantastische show in de Roma. Een show waarmee werd aangetoond dat echte Rock Royalty drijft op een harde beat en een paar welgemikte akkoorden, gewaardeerd met vuige solo’s. Poespas is nergens voor nodig . Eerlijk duurt het langst. The Pretenders blijken tijdloos goed