Het waren moeilijke tijden voor Sanne Putseys, ofwel Selah Sue ‘Een speelbal van helse gemoedsschommelingen’, schreef de Vlaamse vorig jaar op social media. Foute gedachten en antidepressiva moesten de dinsdag 34 jaar wordende redden van de ondergang. Een nasleep van de Covid19-periode? Wie zal het zeggen. Nu, 2023 is een nieuwe tijd, en is ze terug met haar nieuwe album, ‘Persona’. Zondagavond in 013 in Tilburg.
Met PXRPLE JAZZ als voorprogramma viel het al direct op dat het een opgewekte avond moest worden in de Tilburgse poptempel. De van de Tilburgse rockacademie afkomstige zangeres bracht een combinatie van oude soul en alternatieve R&B. Hiermee heeft ze haar eigen, unieke sound. Een sound die hier en daar wat leek op Lady Gaga, en naast een sterk geluid een goede show met zich meebracht. Als voorprogramma gaf PXRPLE JAZZ een unieke set weg, waarmee ze direct liet zien toe te zijn aan een headline show. Goed opgebouwd, op een enkel momentje na sterk bij stem en een show die stadionwaardig was. Een verrassend voorprogramma, en dan moest Selah Sue nog komen.
De Vlaamse Selah Sue liet het Tilburgse publiek wat vertwijfeld bij openingsnummer ‘Just Because I Do’. Was ze wel aanwezig? Was het een bandje? Volledige band in vol rood licht onstage maar… geen Selah Sue. Gelukkig kwam de schone Vlaamse aan het eind van het eerste nummer toch van linksachter op, “Goedenavond Tilburg!”, en the show began!
Waar Selah Sue voorheen wat schuchter, verlegen tussen de nummers haar voorzichtige praatjes deed, stond zowaar een sterke, krachtige artieste on stage. Wat een transformatie! Waar Selah Sue eerder onderdeel van het geheel was, stond hier plotsklaps een sterke solo-artieste. Oh ja, en er stond ook nog een band. Maar vooral: Selah Sue! Krachtig, zelfverzekerd en puur.
Nee, compleet foutloos was die transformatie niet. De band, zeker de drums, zat er in het begin nog wel eens naast, maar de zangeres maakte alles al snel goed. Selah Sue overtuigde al snel. Niet meer dat verlegene, maar een zelfverzekerde trotse sterke zangeres, waarbij een stoer wijf als Amy Winehouse nog zou verbleken. Dat zagen we wel eens anders. Selah Sue sprong over het podium, interacteerde meer met het publiek dan ooit tevoren. Durfde meer dan ooit tevoren haar songs live aan te passen, op positieve wijze. Grote hit ‘Faya faya’ werd zelfs zo vernieuwend gebracht dat het bijna een nieuw nummer werd. Sterk!
De tour stond in het teken van haar laatst verschenen album ‘Persona’. Nummers als ‘Twice a day’, ‘Kingdom’ en ‘Pills’ vernieuwden de sound van madam Sue slechts minimaal, waardoor de zo herkenbare stijl van de Vlaamse sterk herkenbaar bleef. En dat is juist de kracht: sterke herkenbare, krachtige tracks met een raggamuffin’ sausje. Selah Sue ten voete uit.
Of Selah Sue nu ingetogen voor op het podium stond of met volle band vol er tegenaan ging, het maakte niet uit. De Belgische ging er vol voor en liet van begin tot eind zien en horen klaar te zijn voor een nieuwe start. De nieuwe Miss Sue sprong en danste over het podium en leek met regelmaat de nieuwe Amy Winehouse te zijn. Of ja, de nieuwe Amy Winehouse? Sterker dan dat! Selah Sue is de Selah Sue van de nieuwe jaren ’20! Sterk, krachtiger en zelfverzekerder dan ooit!
Foto’s (c) Marjolein Tap