Dermot Kennedy begon zijn carrière op zeventienjarige leeftijd in de straten van Dublin, als straatmuzikant wist hij al snel de harten van de Ierse meisjes te veroveren met zijn emotionele en rauwe nummers van zijn debuut EP ‘Doves and Ravens’. In 2019 volgde zijn self-titled album ‘Dermot Kennedy’, vol met losse singles die gebundeld zijn internationale doorbraak inluidde met ‘Power Over Me’ als absoluut topstuk.
Van de straten van Dublin tot het best verkopende Ierse album van dit millennium, zijn eerste officiële album ‘Without Fear’ bracht Dermot hordes volgers tijdens zijn Europese tour waar het grote publiek stond te smullen om zijn fijne gitaarspel. Ook in de hogere muzikale kringen bleef het werk van Dermot niet onopgemerkt, met als hoogtepunt een nominatie voor een BRIT Award in de categorie Best International Male. Dat hij zichzelf bewezen heeft mogen duidelijk zijn, de 1,5 miljard wereldwijde streams bewijzen wel dat Dermot zichzelf een van de meest getalenteerde singer-songwriters van deze tijd mag noemen.
Met het in het afgelopen najaar verschenen ‘Sonder’ wil de zanger zijn tegenslagen en overwinningen delen met de luisteraar. Een voorproefje hebben we eerder al gehad met ‘Songs of Sonder’, maar de rode draad in zijn muziek komt op het “echte” ‘Sonder’ pas echt tot zijn recht. De elf nummers op dit album vertellen elk een oprecht en intiem verhaal, samen komen zij tot een volledig avontuur, een avontuur wat leidt naar een volle main stage van Poppodium 013 te Tilburg.
Bij aankomst was het al duidelijk dat de lead single van het album, ‘Something to Someone’ vele fans opgeroepen heeft, een lange rij stond klaar om de grote zaal in Tilburg te betreden. Verrassend was dat Dermot dit keer niet alleen op het podium stond, vergezeld door een vijf koppige band bracht de Ierse zanger zijn intieme nummers ten gehoor. Waarbij het eerste nummer ‘Blossom’ nog een intieme en vooral donkere sfeer hing, ging het gemengde publiek al gelijk los toen ‘Power over Me’ werd ingestart.
Hierbij merkte je toch wel wat een juiste lichtshow doet bij een song waar zoveel power vanuit gaat. Toch overschaduwde dit alles zeker niet het akoestische ‘Rome’ en ‘Innocence and Sadness’, waarbij Dermot zelf de toetsen onder handen nam. Na een volle set van negentien nummers was het weer tijd om huiswaarts te keren, al met al een zeer geslaagde avond!
Foto’s (c) Wouter van Noort