Als leden van de Ierse boybands Boyzone en Westlife behaalden Keith Duffy en Brian McFadden in de jaren 90 en de zero’s grote successen, waren ze wereldwijd razend populair, en samen waren ze goed voor meerdere nummer 1-hits. De vrienden Keith en Brian hebben de handen ineen geslagen en ze timmeren nu als het duo Boyzlife hard aan de weg. Op woensdag 12 april staan ze samen in Carré in Amsterdam. Onder het genot van een warme cappuccino sprak Maxazine met Keith en Brian in een Amsterdams hotel.
De tijden na Boyzone en Westlife
Na zijn successen met Boyzone was Keith Duffy vooral bekend als presentator van diverse tv-programma’s en stond hij als acteur op het toneel in het theater. Ook was Keith langere tijd te zien als het personage Ciaran McCarthy in de populaire Britse soapserie Coronation Street. Nadat Brian McFadden in 2004 uit Westlife stapte werkte hij aan zijn solocarrière en schreef hij tevens nummers voor andere artiesten. Ook Brian presenteerde diverse televisieprogramma’s.
Sinds de jaren 90 zijn ook de promotiedagen erg veranderd voor artiesten. Het goed gemutste duo zit gebroederlijk naast elkaar. “Eigenlijk doe je geen promodagen meer, dit is dus een beetje een eenmalig iets. We kwamen op het idee om een persdag te houden, juist omdat iedereen momenteel elkaar online wil spreken via Zoom of Facetime. Vroeger bezochten we landen en ontmoetten we de mensen en deden we radio- en tv-interviews en stonden we de pers te woord. Alles was veel spannender. Het voelde alsof je verdiende dat er mensen naar jouw show kwamen kijken. Daarom zijn we erg blij dat we nu weer terug zijn in Nederland en we face to face met mensen kunnen praten over Boyzlife, onze muziek en alles wat we doen” aldus Brian. Waarop Keith inhaakt, “Daarnaast is het eerlijker en persoonlijker. We zijn lang niet meer in Nederland geweest, het concert op 12 april in Carré is ons eerste optreden in Nederland en daar zijn we wel een beetje zenuwachtig voor. We willen ervoor zorgen dat we 110% geven, zodat het een erg groot succes gaat worden. Daarom vinden we het erg belangrijk om hier naartoe te komen en de mensen te laten zien dat we serieus zijn.”
Veranderingen en het effect van de Corona pandemie
Vergeleken met de jaren 90 en de zeroes is er natuurlijk veel veranderd, maar ook gedurende de coronapandemie werd er veel vanuit huis gewerkt en sindsdien gaat veel communicatie digitaal. Natuurlijk heeft dit ook effect gehad op de mannen van Boyzlife. “Tijdens de lockdown deed iedereen zijn zaken via Zoom, wat het persoonlijke weghaalde in de mogelijkheid om mensen te ontmoeten. Niet alleen dat, ook de jonge kinderen socialiseren niet met hun klas- en schoolgenoten. Dat maakt me verdrietig. Mijn dochter heeft speciale behoeften en de laatste twee jaar van de universiteit deed ze thuis via haar computer. Toen ze naar de diploma-uitreiking van de universiteit ging kende ze niemand uit haar klas. Nu werkt ze voor een groot bedrijf waar men de mogelijkheid krijgt om vanuit thuis te werken. Niet op kantoor, ze ontmoet dus niet de mensen met wie ze werkt. Er is een grote afbraak gaande in de socialisatie van mensen op de werkvloer en op de universiteit. Dat is jammer, juist omdat dat de manier is hoe we relaties opbouwen en vertrouwen creëren en dat was de manier waarop de wereld tot nu toe functioneerde”, aldus een zeer persoonlijke Keith. “Gelukkig voor ons is het leukste deel van ons werk live optreden op een podium. We zullen nooit via Zoom optreden, we zullen altijd op een podium staan en de mogelijkheid hebben de gezichten van de mensen recht voor onze neus te zien”, vult de voormalig Westlife-zanger aan.
Speciale momenten die in vergetelheid zijn geraakt
In de loop der jaren hebben ze veel opgetreden voor diverse aantallen publiek. Toch zijn er voor elk concert zenuwen. Met al hun ervaringen worden de zenuwen nu omgezet naar adrenaline, waardoor de concerten beter worden. Zo waren er ook genoeg speciale gelegenheden waar ze mochten optreden. Echter zijn veel van deze momenten bij de heren van Boyzlife in vergetelheid geraakt. “Vroeger in 1998 werd de Champions League finale gespeeld tussen Juventus en Real Madrid in het Ajax stadion in Amsterdam en Boyzone mocht gedurende de pauze op het veld optreden” vertelde de Boyzone zanger enthousiast. “Het beste is dat Keith het zich niet eens meer herinnert” zegt McFadden lachend. “Toen we thuis kwamen na het optreden tijdens het WK 2022 in Qatar vroeg mijn zoon hoe het was. Het was een fantastische ervaring, we hebben zo’n fijne tijd gehad op het terrein en tijdens het optreden voor alle voetbal fans. Zo’n geweldige belevenis heb ik nooit eerder gehad. ‘Dat heb je wel’, zei mijn zoon. Hij zei: ‘Papa, toen ik twee jaar oud was in 1998, toen Juventus tegen Real Madrid speelde in het Ajax stadion in Amsterdam, heb je ook op het veld opgetreden en hier heb ik een foto als bewijs!'”, aldus Keith.
Het ontstaan van Boyzlife
Keith werkte veel in het theater onder andere in Londen op Westend, terwijl Brian veel solo shows had met zijn live band en hun wegen kruisten zich constant sinds ze samen hadden gewerkt in de jaren 90 en de zeroes. Keith was bezig met het ontwikkelen van een theatershow als een ‘oneman’ show, hij had immers carrière technisch al het andere al gedaan. Aangezien hij geen solo zanger was en nooit een solo carrière heeft gehad was een eigen concert geven geen optie. Aangezien hij goed was in theater en het vertellen van verhalen lag een theatershow het meeste voor de hand.
“De volgende stap als zanger en acteur zou een autobiografische show zijn waar ik zo nu en dan zing en verhalen vertel over mijn ervaringen. Oorspronkelijk was Boyzlife immers bedoeld als een kort project.” Op een avond gaf Brian een optreden op het belangrijke muziekpodium Whelan’s in Dublin. Om vanuit een boyband een optreden te geven op deze locatie is een zeer positieve waardering voor Brian als solo zanger. Na dat optreden vertelde Keith Brian, onder het genot van Guinness bier, over zijn plannen voor Boyzlife. “In plaats van het schrijven van een boek wilde ik het verhaal vertellen en welke song het best bij het verhaal paste zou ik daarna proberen te zingen. Brian vond dit een goed idee en zou het ook leuk vinden om zoiets te doen. Toen dacht ik: we hebben samen veel meer plezier, dus hebben we de show herschreven met Brian’s ervaringen erbij en zijn leven en mijn leven.”, vertelt Duffy over de beginperiode, “Het is eigenlijk meer een discussie tussen ons twee dan dat we er alleen over praten, wat het nog leuker maakte. Want we hadden immers zeer overeenkomende achtergronden, aangezien we allebei in Ierse boybands zaten. De show had eigenlijk anderhalf tot twee uur moeten duren, maar sommige avonden bleven we maar praten dat het af en toe zelfs drie uur duurde.”, geeft Brian aan.
Verschillen tussen optredens van vroeger en nu
“We herinneren het ons hoe het was, het lijkt een hele andere wereld nu. We hebben beeldmateriaal van onze live shows toen we met Westlife en Boyzone in de grote arena’s speelden en dergelijke. En dan te kijken naar de oceaan van mensen, soms wel 80.000 mensen op bepaalde evenementen. Tegenwoordig spelen we in zalen voor 2000 à 3000 mensen, wat natuurlijk een stuk kleiner is dan wat we vroeger deden. Maar het is anders, maar net zo goed. Want nu zie je het wit in de ogen van de mensen en het is veel persoonlijker. De bezoekers zijn nu onderdeel van onze show.”, zegt de Boyzone zanger. “Ze zijn gestopt met gillen, wat een goede zaak is (een aantal in elk geval).” lacht de voormalig Westlife zanger. Keith Duffy ziet dit als verschillende hoofdstukken van hun carrières. “Toen was het fantastisch en wat we nu doen is nu fantastisch.” Brian McFadden gaat er nog wat verder op in: “Weet je wat ik het meeste mis aan de jaren 90 en de zeroes? De acts en artiesten van nu zijn erg afgezonderd en erg eenzaam geworden. Toen wij vroeger begonnen deed iedereen alles samen. Je kwam toen hier naar Nederland om de TMF awards te doen, in Engeland had je de Smash Hits roadshows. Alle bands waren altijd in dezelfde tv shows. Iedereen hing met elkaar rond en had plezier. Er was een meer levendige sfeer in de muziekindustrie. Nu zijn er zelfs geen award shows meer.” Dit brengt nog meer herinneringen bij de Boyzone zanger naar boven “Alle bands kenden elkaar, we gingen allemaal samen naar de after show parties waar we samen dronken werken. We waren vrienden. Tegenwoordig ken je niemand.”, waarop Brian vervolgt, “Tegenwoordig is alles online, je gaat niet meer met elkaar om. Het is best raar. Ik ben blij dat we die tijden van vroeger mee mochten maken, want het waren de beste jaren uit onze carrières.”
Keith noemt nog wat meer verschillen tussen vroeger en nu: “Kijk eens naar de hedendaagse artiesten, ik heb een beetje met ze te doen, omdat ze de muziek business niet zo hebben mogen ervaren zoals Brian en ik dat gedaan hebben. Destijds was er geen streaming, waren er geen downloads en er waren geen diensten zoals Apple Music en Spotify. In die tijd had je een cd of een cassette. Als je de muziek wilde hebben ging je naar de winkel om het te kopen en speelde je het thuis af op jouw speler. Ook luisterde je nog naar het complete album van begin tot eind. Nu luisteren mensen naar het middelste liedje of hier en daar een lied en zo verdienen de artiesten geen geld.” Brian vervolgt: “Denk daarbij ook aan het spannende gedeelte, wetende dat jouw favoriete act of band een album uit ging brengen, dat wist je zo’n 3 à 4 maanden van te voren en zo telde je de dagen af. Nu is dat allemaal weg. Mensen willen alleen nog maar één liedje horen, hapklaar. Zoals Keith al zei luisteren ze niet eens meer naar een album, maar luisteren ze slechts alleen naar het liedje wat ze kennen en daarna gaan ze weer verder naar iets anders. Vroeger luisterde je naar muziek zoals het bedoeld was om beluisterd te worden. Dat mis ik in de wereld waarin we nu leven waar nu alles instant moet zijn.” “Het album vertelde een verhaal. Als er 8 of 10 of 12 liedjes op een album stonden dat door de artiest werden geschreven was dat een kunstwerk, het was een verhaal. Nu is dat niet meer zo. Ze halen er willekeurig liedjes uit en verschillende fans vinden verschillende liedjes leuk. Er is niet slechts één favoriet nummer.”, aldus Keith.
Het eerste Boyzlife album ‘Strings Attached’
Op het eerste Boyzlife album ‘Strings Attached’ brengen Keith en Brian hun eigen versies van de welbekende Boyzone en Westlife klassiekers. Daarnaast werden ze begeleid door een fantastisch orkest. “Het was werkelijk fantastisch, omdat sommige van deze nummers zoveel voor ons betekenen en ze de start waren van onze carrières. We konden nu onze eigen stempel drukken op deze klassiekers, wat het behoorlijk bijzonder maakte. We deden ons uiterste best, omdat we de originele nummers moesten respecteren. Daarom wilden we het anders doen zodat ze niet met elkaar vergeleken zouden worden. Om in de studio te zijn met 84 muzikanten van het Royal Philharmonic Orchestra die onze nummers speelden was spannend. Het was een lang en leuk proces en het was onze manier van respect tonen aan Boyzone en Westlife. Vanaf nu kon de zoektocht naar de Boyzlife sound gaan beginnen.”, vertelt de Boyzone zanger enthousiast.
Het nieuwe album ‘Old School’
Het album ‘Old School’ bevat allemaal eigen liedjes van Boyzlife, waarop de eigentijdse jaren 80 sound de boventoon voert. Keith Duffy denkt hier met plezier aan terug: “Muziek uit de jaren 80 vertelde tekstueel een verhaal, tegenwoordig hebben de kinderen geen nummers meer die hun liefdesleven uitleggen. Om ze uit te leggen dat ze voelen dat hun hart gebroken is en dergelijke. De teksten van de nummers van de jaren 80 vertelden het verhaal. Iedereen dacht toen dat die liedjes over hen gingen. En dat is waar we van hielden. Dat soort nummers wilden we bereiken en ik denk dat het gelukt is. We hadden een eerste lied nodig als template, van waaruit we verder konden werken. Brian had in de afgelopen jaren zo veel nummers geschreven voor anderen en daar zaten ook demo’s tussen die nooit gebruikt zijn. Samen met Guy Chambers, die ook heel veel met Robbie Williams geschreven heeft, schreef Brian ‘The One’. Dat was ongeveer 17 of 18 jaar geleden. Dit was het eerste liedje wat we vonden en wat we herschreven, het werd de blauwdruk voor het album. Dat was het startpunt en daarna schreven we ‘Burn For You’. Het nummer ‘Burn For You’ was echt hetgeen waar we naartoe wilden. Om dat nummer als tweede song te hebben dat we hadden geschreven was zeer spannend, we wisten dat we nu op het juiste spoor zaten. Daarna viel al het andere op zijn plaats.” “In een paar weken tijd hadden we het album ‘Old School’ opgenomen in de studio vlak bij mijn huis, het is de thuis studio van Lisa Stansfield.”, zegt McFadden over het opname proces.
Het nummer ‘A Little Saving’ gaat over een zeer belangrijk onderwerp, namelijk geestelijke gezondheidsproblemen. Voor mannen een thema waar nog een behoorlijk taboe op rust. “De stijging van zelfmoorden bij mannen tussen de leeftijd van 18 tot 37 jaar is ontzettend hoog. En het neemt alleen maar toe, mede omdat het een taboethema is. Mannen vinden het niet leuk om te praten over het feit dat ze zich niet ok voelen. De boodschap van het nummer is dat het ok is om je niet ok te voelen. Hoe meer mensen dit onderwerp naar de oppervlakte brengen, er over praten of erover zingen zoals Brian en ik doen, zal het hulp bieden. Het was een lied op het album dat we schreven waarvan we vonden dat het belangrijk was om de mensen te laten weten dat iedereen af en toe ‘A Little Saving’ nodig heeft. Het maakt daarbij niet uit wie je bent.”, vertelt Keith Duffy serieus, waarop Brian direct inhaakt: “Met name gezien de tijd wanneer dit nummer geschreven is. Tijdens de corona pandemie hadden veel mannen het moeilijk met covid, de lockdown en het verliezen hun banen. Dus we vonden ‘A Little Saving’ ook voor die periode een belangrijke boodschap.” “Het is nu een behoorlijk groot onderwerp en niet meer zo’n taboe, omdat alle aandacht gewerkt heeft. Niet alleen wat wij hebben gedaan, maar ook de mensen voor en na ons. Veel mensen spraken op televisie tijdens interviews over dit onderwerp en hebben zo het taboe om erover te praten doorbroken. Alle aandacht aan dit onderwerp en het nummer ‘A Little Saving’ zijn eigenlijk een soort van positieve boodschap in een negatieve situatie”, aldus een opgeluchte Keith.
Op het album ‘Old School’ staan alleen maar zelfgeschreven nummers van Boyzlife. “Mijn favoriete nummer van het album is ‘All This Time’, ik hou van de tekst van dit nummer. Brian heeft het grootste gedeelte van zijn periode bij Westlife en solo leadzang gedaan, in Boyzone deed ik veel achtergrondzang en nooit de leadzang. Doordat ik met Boyzlife meer gelegenheid kreeg om lead te gaan zingen, zorgde het ervoor dat ik er veel beter in werd dan voorheen, ik voel me er ook zekerder over. Natuurlijk is er nog veel ruimte om te groeien en om vooruit te gaan. Maar ik denk dat ik op dit album een aantal van mijn beste vocals heb gezongen. Bij het nummer ‘All This Time’ vind ik de ‘huskiness’ sound van mijn stem erg mooi.”, vertelt een trotse en breed lachende Keith.
Het Boyzlife concert in Carré
Voor de albums ‘Strings Attached’ en ‘Old School’ is er in Nederland nog geen promotie gedaan. “We hebben nog geen promotie in Nederland gedaan, we wilden ermee wachten tot we hier naartoe zouden komen om een aantal concerten te geven en dat we daarna hopelijk het album ook in Nederland uit kunnen brengen. Al is het natuurlijk wel al online te vinden.” aldus Brian. In Engeland gaf Boyzlife de afgelopen jaren al veel concerten en ook komt er binnenkort weer een tournee door Engeland. Echter zal er één speciaal concert worden gegeven in Nederland in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam op woensdag 12 april 2023. Voor nu blijft het slechts bij één concert. “Om te beginnen zal het slechts één concert in Nederland zijn. We hebben bijna 6 jaar samen gewerkt in Engeland, zijn door covid 2 jaar verloren. Dus zo’n 4 jaar hebben we samen gewerkt om Boyzlife vanuit de autobiografische show uit te bouwen tot een volledig concert met een complete live band. Dat is wat we zullen gaan brengen tijdens onze show in Amsterdam. Het is onze eerste live show sinds de jaren 90, dus we willen één concert geven en het heel erg goed doen. Daarna zullen we ons voorbereiden om terug te komen en hopelijk veel meer concerten te kunnen geven. Niet alleen in Nederland, maar ook in België en Duitsland en de rest van Europa”, legt Keith uit.
Niet alleen zal op woensdag 12 april 2023 het Boyzlife concert plaats vinden in Carré in Amsterdam, het is dan ook de verjaardag van Brian McFadden. “Ik kan me geen betere plek voorstellen om mijn verjaardag te vieren. Wat de fans zouden kunnen doen om mijn verjaardag extra bijzonder te maken? Zo hard als het kan meezingen tijdens het concert en ik zou graag zien dat de bezoekers een hele fijne tijd hebben. Dat zou de beste manier zijn om mijn verjaardag te vieren in Carré.”, zegt Brian McFadden met een grote glimlach. “De beste shows zijn de shows waar het publiek erg veel energie geeft, door hen krijgen wij heel veel energie. Zo krijg je de beste concerten.”, zijn de afsluitende woorden van Keith Duffy.
[videopack id=”311742″]https://www.maxazine.nl/wp-content/uploads/2023/03/Filmpje-Boyzlife.mp4[/videopack]