Na een boos album ‘Plastic Hearts’ heeft Miley Cyrus haar scheiding nu verwerkt. Een tekstueel sterk popalbum is het resultaat. Eerder uitgebrachte single ‘Flowers’ staat al weken wereldwijd op de hoogste positie in de hitlijsten. De verwachtingen voor ‘Endless Summer Vacation’ zijn dus hooggespannen.
Na een roerige scheiding nam Miley Cyrus muzikaal wraak op ex Liam Hemsworth. Op een aanstekelijk nummer vertelt de zangeres dat ze beter af is zonder hem. Een slimme tekst die Bruno Mars op ‘When I Was Your Man’ spiegelt. Ideaal om tegenwoordig viraal mee te gaan op sociale media. Het is dan ook geen wonder dat ‘Flowers’ zo’n enorme hit is geworden. Tweede single ‘River’ gaat het moeilijk krijgen dit succes te evenaren.
Helaas haalt ‘Endless Summer Vacation’ na deze sterke opener dit niveau niet meer. Het is een typisch popalbum geworden zonder al te veel opmerkelijke nummers. Dit werk kan in Cyrus’ oeuvre worden geplaatst in hetzelfde genre als ‘Malibu’, een eerder nummer van Cyrus. De zwoele, rustige popklanken komen meermaals terug op ‘Endless Summer Vacation’. Met name ‘Rose Colored Lenses’ lijkt hier veel op, maar ook ‘You’ en ‘Island’ hebben hier wat van weg.
Maar vergeleken met haar vorige plaat, is Cyrus wel een andere weg ingeslagen. De scheiding is verwerkt en nieuwe liefdes zijn voorbijgekomen. Enkel ‘Muddy Feet’ doet tekstueel nog aan ‘Plastic Hearts’ denken. Een sterk nummer waarin haar vreemdgaande partner wordt besproken. Of dit ook over haar ex-man gaat, is niet bekend. Volgens haar fans, die op elke zin een theorie los laten, is dit wel het geval. Een wraaknummer dus. En geschreven en gezongen met Sia. Wel erg jammer dat er geen optimaal gebruik wordt gemaakt van de geweldige stem van Sia. Een paar oe’s en aa’s aan het einde van het nummer, maar meer laat de Australische zangeres niet van zich horen.
Sia is niet de enige samenwerking op dit album. Samen met Brandi Carlile is Cyrus te horen op ‘Thousand Miles’. Samen, want Carlile is eigenlijk niets meer dan een achtergrondzangeres. Opnieuw zonde. Het lijkt een trend te worden om samenwerkingen groots aan te kondigen om vervolgens minimaal samen te werken. Luister maar eens naar Lana Del Rey op Taylor Swift’s ‘Snow On The Beach’.
Muzikaal gezien is ‘Endless Summer Vacation’ niets nieuws. Tekstueel daarentegen laat Cyrus horen waarom ze zichzelf als singer-songwriter bestempelt. De teksten zijn variërend en origineel. Wel mag er nog gewerkt worden aan de eindes van de nummers. Te vaak wordt de makkelijke weg gekozen door een of twee zinnen eindeloos te herhalen en als outro aan te leveren. Dit werkt prima voor een à twee nummers op een album, maar niet voor vrijwel elk nummer.
Vocaal is Cyrus met haar hese stem wel erg sterk op ballads ‘Jaded’, ‘Wildcard’ en ‘Wonder Woman’. Over de jaren heen is haar stemgeluid flink veranderd. Maar de klank die ze nu heeft is uniek en past goed bij de muziek die ze maakt. Dat de ex-Disneyster kan zingen is nu wel duidelijk. Met ‘Wonder Woman’ sluit ze het album met een ballad af. Een gewaagde keuze die erg goed uitpakt.
Met ‘Endless Summer Vacation’ heeft Miley Cyrus opnieuw een sterk album uitgebracht. Pure pop ditmaal. De verwachtingen waren na het succes van ‘Flowers’ hooggespannen en zijn helaas niet helemaal waargemaakt. Desondanks doet het album zeker niet onder voor andere popalbums van tegenwoordig. Met name tekstueel en vocaal doet Cyrus goede zaken. Enkel meer ruimte voor samenwerkende artiesten en een sterk outro en Cyrus heeft het perfecte popalbum gemaakt. Maar dat is iets voor de volgende plaat die er ongetwijfeld over een paar jaar gaat komen. (8/10) (Sony Music Entertainment)