De Nederlandse zangeres Sharon Kovacs maakt al van jongs af aan muziek geïnspireerd door zangeressen als Betty Davis, Etta James en Tina Turner. In 2014 bracht ze haar eerste EP ‘My Love uit.’ Succes volgde met de singles ‘My Love’ en ‘Diggin’.Haar debuutalbum ‘Shades Of Black’ stond in 36 landen in de hitparades. Ze bereikte de top tien in Duitsland en nummer één in haar Nederlandse thuisland, zestig miljoen YouTube-views, een modellencontract met Viva Paris, een reeks prijzen en spraakmakende sets op grote festivals en later een Robbie Williams-support slot. Kovacs won ook de prestigieuze EBBA-award en trad op op festivals als Glastonbury en Sziget.
Met ‘Child of Sin’ komt Kovacs nu met haar derde album. Voor het eerst is Kovacs volledig kapitein op haar eigen schip en heeft ze controle over het volledige artistieke proces. Een album is niet alleen muziek. Kovacs geeft zichzelf als het ware, dus alles moest van haar zelf zijn . Muziek, video’s, kostuums, set design, make-up, zelfs het ontwerpen van de cover van het album. Kovacs deed het allemaal zelf.
Het album kent 10 nieuwe tracks. Allen gedragen door de prachtige, uit duizenden herkenbare stem van Kovacs. Het album klinkt als een spreekwoordelijke klok. De toch vaak uitgebreide arrangementen klinken fris en open. De gelaagdheid gaat nergens verloren in een slordige mix of overmoedige mastering. Luister bijvoorbeeld is naar een van de prijsnummers op dit album ‘ Freedom’ , met intrinsieke percussie en prachtige strijkers die de prachtige melodie ondersteunen. Kovacs maakt nog steeds duidelijk een steile ontwikkelingscurve door. Voor de sound van het album werkte Kovacs samen met producer Jonathan Quarmby waar ze al eerder mee samenwerkte, maar die ook bekend is vanwege zijn werk met bijvoorbeeld Mika. Een goede vergelijking qua sound, eigenzinnigheid en vocale kwaliteiten, Misschien eens iemand om mee samen te werken.
Samenwerken doet Kovacs op het titelnummer ‘Child of Sin’ met niemand anders dan Till Lindemann, de zanger van Rammstein. Niet alleen commercieel een uiterst interessante keuze nu, maar hun stemmen kleuren prachtig bij elkaar. Het vergt moed en zelfkennis om jezelf zo bloot te geven in je kunst, je muziek. Alleen de groten durven dat en kunnen dat geloofwaardig en authentiek doen zonder te vervallen in clichés . Kovacs is echter dan echt en overtuigt steeds meer.
‘Fragile’ en ‘Not scared of Giants’ zijn voor mij de beste nummers van dit album. Sluit je ogen en laat je door Kovacs meenemen. Laat de muziek je ziel helen en luister dan gewoon nog een keer. Sharon Kovacs is een artieste die diep gaat. Niet omdat ze klatergoud ziet, niet omdat ze een ster wil zijn . Kovacs is een ster omdat ze een unieke artiest is. Een authentieke, dappere ziel die weigert naar pijpen te dansen, anders dan haar eigen. Dat resulteert in een album dat aan de absolute wereldtop behoort. Dit is wat je met reden ‘on-Nederlands’ goed moet noemen. Een album dat bij elke draaibeurt zal groeien, als je ernaar durft te luisteren. Kunst is niet makkelijk. geen bubblegum. Dit album is kunst. Een meesterwerk.
(9/10)(Music on Vinyl)