Zonder nog een noot te hebben gehoord, valt meteen de prikkelende titel op van Edgar van Asselts nieuwe album ‘The Gentle Insult’. De pianist, componist en producer verwijst daarmee naar een Indiaas gezegde: een wijs man bouwt een tempel met de stenen die zijn vijanden naar hem gooien. Oftewel: wat er ook voor nare dingen gebeuren in het leven, je kunt die ervaringen gebruiken om waarde toe te voegen aan je leven en dat van anderen. Het albumthema en de compositietitels bevatten invloeden uit absurdisme, surrealisme en semantische ideeën.
Voor de muziekinvulling gebruikt Van Asselt een gevarieerd kleurenpalet: in 9 originele stukken laat hij een breed scala aan stijlen voorbijkomen zoals jazz, latin, pop en klassiek die moeiteloos in elkaar overvloeien tot een natuurlijk en melodisch geheel. Het album begint met een frivool intro in ‘Captain Cartel’, maar verandert na 30 seconden met de inzet van Van Asselts gedreven Brubeck-achtige pianopartij en smaakvol basspel van Jeroen Vierdag, gevolgd door fijne keyboardimprovisaties. Die drive komt ook terug in het fantastische ‘Ressurection At The Intersection’. De compositie begint als hard bob, maar versnelt even later met piano en een machtige open drumsolo van Jorgy Rossy, om vervolgens bij het oorspronkelijke thema in een latinversie terug te keren.
Gas wordt teruggenomen in het warm bluesy klinkende ‘Kind Man (for Chick)’, een ode aan Chick Corea. Ook ‘Bill At The Gates’ sjokt heerlijk door met een warme feel good melodie. ‘Madness Of The Clouds’ ademt een zekere mystiek, ondergedompeld in een combi van klassiek en jazz. Van Asselt gebruikt ook een interessant trucje op ‘The Gentle Insult’ door VST’s (Virtual Studio Technology, een duurdere benaming voor samples) toe te passen voor de liveopnames. Dat leidt hier en daar tot een meer orkestrale sound, zonder dat het overheerst of het livegevoel van de spelers aantast. Sterker nog, er is sprake van een fraaie balans waardoor het geluid over de gehele linie warm klinkt. En dat is bijzonder.
Van Asselt wordt op ‘The Gentle Insult’ begeleid door drummer Jorge Rossy en bassist Jeroen Vierdag. Rossy werkte samen met grootheden als Brad Mehldau, Paquito D’Rivera en Kurt Rosenwinkel. Vierdag beweegt zich in de pop- en jazzhoek met artiesten als Caro Emerald, Ilse DeLange en Anton Goudsmit. Van Asselt werkte door de jaren heen met diverse internationale namen waaronder David Schnitter, Lucy Woodward en Jorge Vistel. De veelzijdige werkervaring van dit trio hoor je dan ook duidelijk terug op dit album.
Het idee voor The Gentle Insult lag volgens Van Asselt al 10 jaar op de plank. Tijdens de corona lockdowns greep hij de kans om het concept zorgvuldig uit te werken tot het album dat er nu ligt. En Van Asselt maakte er een fraaie productie van, boordevol ingrediënten, die de aandacht van begin tot eind vasthoudt. Tel daarbij op de keuze voor Rossy en Vierdag als medemuzikanten en de conclusie van het resultaat kan niet anders zijn dan de aan The A-Team referende titel van het afsluitende stuk: ‘I Love It When A Plan Comes Together’. Een origineel werkstuk en muzikaal vakmanschap. Nu al een bijzondere release zo vroeg in het nieuwe jaar. (8/10) (Eigen productie)