Het verhaal van Roald Dahls populairste boek komt tot leven in een spectaculaire musical van de Theater Alliantie. Charlie and the Chocolate Factory vertelt het alom bekende verhaal over Charlie, die er al jaren van droomt de chocoladefabriek van Willy Wonka te mogen bezoeken. Deze geheimzinnige chocolademaker opent ineens de poorten van zijn mysterieuze chocoladefabriek, maar slechts voor vijf gelukkigen die een gouden ticket weten te vinden.
Het verhaal mag bekend zijn. Vrijwel iedereen heeft ooit het verhaal van Charlie en zijn gouden ticket voor een rondleiding gelezen of de film gezien. In het kort: 5 duo-tickets voor een rondleiding in de beroemdste chocoladefabriek zijn te winnen door een gouden wikkel te vinden in een chocoladereep. Naast vier verwende kinderen met hun ouders, wint ook de straatarme Charlie een ticket. Doordat de verwende kinderen door een slechte opvoeding bij de rondleiding één voor één afvallen, blijft Charlie als enige over voor de hoofdprijs, de eigendomsakte van de chocolade-fabriek als enige echte opvolger van Willy Wonka.
In Heerlen werd het publiek van Parkstad Limburg Theaters bij de Limburgse première opgewacht met een drankje. Niet zoals zo vaak bij een première met een glas Champagne of Prosecco, maar zoals het hoort bij een musical als deze, met een bekertje chocolademelk. Een betere ontvangst was niet mogelijk. Meegenomen de schaal met brokken chocolade bij de uitgang, was de avond van begin tot eind af. Met de kartonnen Wonka Chocolade reclame bij de bar in de pauze aan toe, waarbij men gouden wikkels in de repen kon vinden voor mooie prijzen. Af is ook echt af.
Met een hoofdrol voor een van de grootste jonge musicaltalenten van dit moment, Noah Fontijn als Charlie, is Charlie and the Chocolate Factory, de Musical een waar genot om naar te kijken. Zowel stem-technisch als als acteur is Noah bijna perfect. Bijna te perfect zelfs, en dat al op 9-jarige leeftijd. Een genot om naar de jonge musicalster te mogen kijken en luisteren. Maar ook oer-Rotterdammer John Buisman, die als Opa Jakob helemaal in zijn rol zat. Maar zeker ook Remko Vrijdag, die net als Noah en regisseur Jasper Verheugd al te zien was in de Musical Dolfje Weerwolfje, speelde een meesterlijke rol als de excentrieke chocolatier.
Charlie is een musical voor jong en oud. Jong, vanwege het vrolijke, gekke verhaal, maar ook voor de wat ouderen, mede door de vele kleine grapjes die in de musical zijn verwerkt. Zo zien we een schilderij van Gene Wilder, die de eerste vertolker was van Willy Wonka op het witte doek. Maar ook verwijzingen naar André van Duin’s ‘Pizza lied (Effe wachte…)’, de reclame van Duyvis uit 1988 (Oké, oké, oké), Chriet Titulaer en meer. Kleine grapjes die in het verhaal pasten, maar voor de ouderen onder ons net iets meer gaven.
En dan het decor. Na Come From Away is het de Theater Alliantie wederom gelukt een topmusical op de planken te zetten met een ingenieus gebruik van het decor. Zoals we ook al bij de musical Amélie (Morssinkhof Terra Theaterproducties) zagen, is het tegenwoordig een sport om bij de middelgrote musicals een decor te bouwen waar men bij een grote musical nog een puntje aan kan zuigen. Dat was in de jaren 80, 90 en 00 nog wel anders. De musicals dit seizoen zijn echter wel van extreem hoog niveau als het gaat om decor-ontwerp en dat mag zeker een compliment zijn voor Joris van Veldhoven, die onder anderen ook de decors ontwierp van De SprookjesSprokkelaar en Caro (Efteling theater), Dolfje Weerwolfje en Evita. Grote klasse hoe het decor met zo weinig toch zo veel werd.
Als Charlie and the Chocolate Factory al een musical was die je had overgeslagen, dan zeker is dit er een om met kinderen heen te gaan. Een volwassen musical met het oog voor de hele familie! Nog enkele keren te zien in Heerlen, waarna de musical zal verplaatsen naar Hoorn en Groningen, om begin januari weer terug te keren in Heerlen en Venlo en eind januari weer tot begin maart door het land te trekken.