Weyes Blood is het muzikale alias van de Amerikaanse singer- songwriter Natalie Mering. Sinds 2001 heeft ze een aantal albums uitgebracht en werkt ze langzaam, maar gestaag aan haar naam en faam. De muziek van Weyes Blood beschrijven leidt tot definities als barok-pop of kamer-pop. Mensen willen nu eenmaal overal een label op kunnen plakken. Onder de titel ‘ And in the Darkness, Hearts Aglow’ heeft Mering op 18 november een nieuw album uitgebracht, haar vijfde inmiddels. Het album telt 10 nieuwe nummers, waarvan ‘It’s not just me, it’s everybody’ en ‘Grapevine’ al eerder als single werden uitgebracht.
De muziek van Weyes Blood is groots, majestueus en dan weer rijk georchestreerd, dan weer heel klein. Als je dan toch een labeletje zou willen maken , om de enkele reden de muziek te kunnen plaatsen dan komt ‘Bob Seger meets Enya’ misschien nog wel het meest in de buurt. Openingsnummer ‘It’s not just me, It’s everybody’ begint indringend als een klassiek stuk dat opent naar een ‘Imagine’-achtige pianobegeleiding. De prachtige melodie wordt erg knap gezongen. Doe je ogen maar eens dicht en luister goed. Haar timbre is erg mooi, licht met een heel dun randje bruin, en haar controle en interpretatie is van champions leaugue niveau. ‘Grapevine’ heeft een lichte Americana feel, maar wordt ook weer gekenmerkt door de licht etherische zang van Mering. Up tempo nummers zou je niet verwachten en die zijn er dan ook niet.
Haar album ‘Titanic Rising’ , waarmee haar doorbraak in de USA een feit werd, was een soort van Nostradamusiaanse waarschuwing voor alle rampen die de mensheid te verwachten staan. Nu, op deze opvolger, is de toon niet perse optimistischer, maar wel persoonlijker, introspectiever. Luister maar eens naar het prachtige ‘God, turn me into a flower’. Een kristalheldere stem, gedragen door een prachtig klein arrangement, dwingt Weyes Blood je welhaast de ogen te sluiten en stil te genieten. Dan verheft ze haar stem en brengt meerstemmigheid een welhaast evangelisch koor, dat je verheft waar je bijstaat. Heel mooi.
‘And in the Darkness, Hearts Aglow’ is een prachtg mooi album. Natalie Mering een zangeres die aan de top mee doet, en uitblinkt in de mooiste vocale arrangementen.
Echt vernieuwend is het echter niet wat ze doet. Echt modern zelfs ook niet, al heeft ze daar met een erg goede productie en sound wel een soort van geitenpaadje omheen gevonden. Een album dus voor iedereen die van heel mooie muziek houdt en vakmanschap weet te waarderen. Laat de verwarming nog maar even uit. Een lekker warm dekentje, je headset en dit album. Daar krijg je wel een uurtje mee om. (8/10) (Sub Pop records)