Toen Musical The Prom tweeënhalve week geleden in Rotterdam haar landelijke première beleefde, schortte er helaas hier en daar nog wel wat aan. De musicalversie van de beroemde Hollywoodfilm mistte wat scherpte en door de vele versprekingen en andere foutjes leek het in het Nieuwe Luxor Theater alsof de première over inclusiviteit en acceptatie net te vroeg was. In Parkstad Limburg Theaters te Heerlen was dat woensdagavond wel anders bij de Limburgse première van de musical.
Vooraf aan de voorstelling werd het publiek zoals altijd vriendelijk ontvangen, ditmaal met een drankje, een voorwoord van scheidend directeur Bas Schoonderwoerd en burgemeester Roel Wever, die de musical in Heerlen een mooi vervolg vonden op de Coming Out-day, een dag eerder.
The Prom gaat over vier egoïstische, narcistische Broadway-sterren, die alles willen proberen om weer in de gunst te vallen bij het publiek. Als ze een goed doel zoeken om op te vallen, krijgen ze lucht van Emma. Emma wil maar één ding: met haar vriendin en liefde Alyssa naar het feestelijke eindejaarsbal van haar school: The Prom. Maar in haar conservatieve woonplaats ligt dat nogal gevoelig, naar het schoolbal met iemand van het zelfde geslacht. De ouderraad blaast het feest af en de artiesten grijpen hun kans om in de spotlights te staan door misbruik te maken van een plaatselijke tragedie. Maar wat begint als een slim zakelijk project om hun eigen imago op te poetsen, mondt uit in een emotionele reis met maar één einddoel: jezelf kunnen en mogen zijn!
Zware stemproblemen lieten Pia Douwes voor langere tijd niet praten of zingen en het was nog maar de vraag of ze ooit haar hoge noot nog zou kunnen halen. In The Prom lukte de ster dit echter met verve. Douwes schitterde als nooit tevoren, maar deed dat niet alleen. Een glansrol was immers ook weggelegd voor Juliëtte van Tongeren, die de hoofdrol van Emma op zich nam. Van fragiel, angstig, weggepest tot sterke winnares, is de jonge Van Tongeren een van de grootste talenten voor de Nederlandse musicalscene gebleken. Maar ook Barry Beijer en vooral Dennis Willekens spelen in The Prom een glansrol. De rol die Willekens speelde was duidelijk: Zo’n homo heeft iedereen als vriend nodig!
Het hoofdverhaal zelf is wat magertjes. Een waargebeurd verhaal is natuurlijk niet zomaar te verdraaien, maar alle bijverhaaltjes maakten er absoluut een avondvullende musical van. Het publiek was razend enthousiast en terecht. De comeback van Pia Douwes is duidelijk geslaagd en het ensemble, dat vooral bestond uit (oud-)leerlingen van de Hoge School van de Kunsten gaf aan dat er veel talent zit in ons land.
Waar de première in Rotterdam helaas te vroeg kwam, mag duidelijk zijn dat The Prom inmiddels staat als een huis. De musical is er qua thema absoluut een van deze tijd en verre van ordinair. Een must see musical, zolang het nog kan, want een setting waar sterren als Pia Douwes, Wieneke Remmers, Joke de Kruijf maar zeker ook de enorm opkomende Juliëtte van Tongeren spelen, zal je niet snel meer tegenkomen. EN Van Tongeren zelf? Die verdient voor haar performance zeker te weten een Musical Award!