Oorspronkelijk zouden de twee concerten in de Ziggo Dome afscheidsconcerten zijn van deze supergroep (wat The Analogues met recht zijn, gezien de voetsporen die de leden afzonderlijk van elkaar in de Nederpop hebben gezet). Sinds 2014 speelden ze albums van The Beatles integraal die de Fab Four in de jaren ‘60 zelf nooit live hebben gespeeld. De studio experimenten van The Beatles waren in die tijd nog niet mogelijk om live te brengen. 50 jaar later maakten The Analogues alsnog die live ervaring mogelijk door de albums ‘Sgt. Pepper’, ‘Magical Mystery Tour’, ‘The White Album’ en ‘Abbey Road’ tot in detail precies na te spelen met precies dezelfde instrumenten. Het bleek zo succesvol dat er naast theaters ook vier keer de Ziggo Dome mee gevuld kon worden, en ook optredens in het buitenland kwamen.
Tussen 2014 en 2020 volgden ze precies de 50-jarige jubilea van albums van The Beatles. Aangezien deze in 1970 uit elkaar waren gegaan, zou daarmee 50 jaar later ook een punt aan The Analogues komen. Totdat de coronapandemie kwam en hun hele theatertour en deze twee Ziggo Dome shows verplaatst moesten worden. Frappant genoeg ontstond er bij The Analogues tijdens de pandemie hetzelfde idee als bij Paul McCartney; het inspireerde ze om een album met eigen geschreven nummers te maken, getiteld ‘Introducing The Analogues Sideshow’. Een zijproject dat los staat van hun Beatlesproject. Want tijdens deze uitgestelde shows in de Ziggo Dome zou uiteraard de muziek van The Beatles weer centraal staan.
In tegenstelling tot de vorige keren bij hun concerten in de Ziggo Dome was er deze avond een voorprogramma. Heel slim was er gekozen voor een Beatlescoverband die juist het materiaal van voor 1965 spelen, terwijl The Analogues het werk van de studiojaren daarna doen. The Beatbox komt uit Italië en was verkleed als hun grote voorbeelden. Iets wat The Analogues expres nooit doen. In strak tempo kwamen vroege klassiekers als onder andere ‘She Loves You’, ‘Please Please Me’, ‘All My Loving’, ‘Roll Over Beethoven’ en ‘Twist & Shout’ (net als The Beatles vroeger deden als laatste gespeeld) voorbij. Straks gespeeld, maar om die klassiekers te horen met een licht Italiaans accent is wel wat opmerkelijk. Evenals dat de ‘George Harrison’ van deze formatie eigenlijk meer op Ringo Starr leek.
Opvallend aan het concert van de hoofdact was dat ze begonnen met een nummer dat je eerder als toegift zou verwachten: ‘All You Need Is Love’. Het leek allemaal nog even op stoom te moeten komen. De gitaarsolo van Jac Bico ging een beetje de mist in en het geluid leek nog niet helemaal goed afgesteld te zijn. Dat zou uiteindelijk bijtrekken. Het leek er even op dat ze begonnen met blokjes van alle integrale albums die ze afgelopen jaren hebben gespeeld. Als eerste een blokje ‘Magical Mystery Tour’. Vlak voor het ‘Sgt. Pepper’-blokje werden vier willekeurige nummers gespeeld, waarvan ‘Day Tripper’ en ‘In My Life’ het meest verrassend waren. Aangezien op de aankondiging was vermeld dat de periode 1966-1970 gespeeld zou worden, en beide nummers uit 1965 kwamen. Muzikaal gezien was er niets op aan te merken, want vooral ‘In My Life’ zorgde voor kippenvel toen Diederik Nomden de pianosolo van George Martin speelde.
Het zou niet de enige verrassing blijven. Ondanks dat er een dwarsdoorsnede werd gespeeld van alle voorgaande theaterprogramma’s van de band met bijbehorende graphics op de achtergrond. Maar zo was de geïllustreerde video bij ‘Piggies’ aangepast door aan het einde met het hoofd van Poetin een statement te maken. Eerder kwam ‘Back In The U.S.S.R. al voorbij, terwijl Paul McCartney dat nummer juist niet meer live speelt sinds de oorlog in Oekraïne.
Maar waar bij de concerten van McCartney de ‘Abbey Road’-medley van ‘Golden Slumbers’, ‘Carry That Weight’ en ‘The End’ echt het slotakkoord is, daar worden er bij The Analogues nog vier toegiften aan vastgeplakt. Oprichter en drummer Fred Gehring benadrukte toen dat ‘Hello, Goodbye’ als titelsong was gekozen ter afscheid, maar dat ze juist door de coronapandemie besloten om ermee door te gaan, en ‘Hello, Goodbye’ nu juist zien als een doorstart. “Zolang jullie blijven komen, blijven wij doorgaan”, zei hij. Gezien de volle Ziggo Dome (en de avond erna ook nog) zal dat publiek er nog een lange tijd zijn.
Het sierde hen dat ze zich ook deze avond echt op het Beatlesmateriaal richten, en dat er niks ter promotie van hun eigen album voorbij kwam, al zou dat vermoedelijk ook genoeg publiek trekken. Gezien ze dan toch doorgaan is het misschien een idee om ook wat clubshows met hun eigen materiaal te doen? De naam is inmiddels gevestigd, en het zou met gemak als ‘sideshow’ naast hun Beatlesshows kunnen.