De Amerikaanse zangeres Amber Mark luidde het jaar 2022 in met een feature in de ‘A Colors Show’ op YouTube en met een ongedwongen huisconcert voor de alom geprezen Tiny Desk concertreeks. Kort daarop volgde in januari de release van haar debuutalbum ‘Three Dimensions Deep’ dat flink wat media-aandacht kreeg. R&B vormt de rode draad op het album waarbij uitstapjes gemaakt worden naar Dancehall, Funk en Pop. De zangeres werd enkele jaren geleden op de kaart gezet door BBC 1 radiopresentator Zane Low en ze gooide hoge ogen in 2017 met haar eerste EP ‘3.33’ die geheel in het teken stond van haar in 2013 overleden Duitse moeder. Na die rouwplaat volgde in 2018 de EP ‘Conexao’ waarop ze flirtte met Bossa Nova invloeden.
Amber Mark voelt zich in Europa goed thuis en dat is aan alles te merken. In de zomer van 2019 was ze voor het laatst in Amsterdam en zondag 11 september betrad ze met een brede glimlach en heel veel enthousiasme de stampvolle Max zaal van de Melkweg. Een dikke drie kwartier ervoor had de in Manchester woonachtige singer songwriter Femi Tahiru de zaal klaargestoomd met zijn low-tempo neo-soul tracks. Een gelukkige keuze want hierdoor kwamen de up-tempo R&B songs van Amber beter tot zijn recht. Al vroeg op de avond werd de track ‘Softly’ ingezet. De track bevat een versnelde sample van het intro uit ‘Rendezous’ van Craig David en zorgde in de zaal meteen voor een lekkere vibe. Haar Jamaicaanse roots grepen zich vast in de aanstekelijke dancehall beat en ook bij het snel daaropvolgende ‘Bubbles’ danste ze soepel, sensueel en opgewekt van de ene naar de andere hoek op het podium.
Tijdens de lockdown van twee jaar geleden nam ze ook een aantal covers op die ze heel toepasselijk de ‘Covered-19’serie noemde. Naast het verrassende ‘Hear-shaped Box’ van Nirvana gaf ze ook een eigen draai aan de ‘Thong Song ‘, de nineties hit van Sisqo. Dat de remake van Amber zich perfect leent voor een liveoptreden was in de Melkweg goed te horen want het publiek zong uit volle borst mee met de klassieker uit 1999. Na een aantal oudere tracks kwam gisteren ook haar eigen favoriete nummer van het album ‘Three Dimensions Deep’ voorbij. De track ‘What it is’ is een onvervalste R&B-track met een koortje dat je in het refrein terugbrengt naar de hoogtijdagen van de groep En Vogue. Het is een van de bangers van het album met een gierende gitaarsolo aan het einde.
Voor de productie van het debuutalbum kreeg Amber Mark veel hulp van One Direction producer en tekstschrijver Julian Bunetta en van gitarist en producer Jeff Gitelman waarmee ze al eerder samenwerkte op de song ‘What if’ uit 2019. Gitelman is bekend om zijn samenwerking met Lauryn Hill, J Cole, Mac Miller en H.E.R. Het resultaat is een strak geproduceerd album dat opgedeeld is in drie fases. Drie fases en dimensies die een inzicht geven in haar leven en in de persoonlijk groei die ze doorgemaakt heeft. Opvallend is daarbij de instrumentatie die regelmatig teruggrijpt naar de R&B-sound van de jaren negentig.
De eerste dimensie van het album gaat over haar onzekerheden en hoe ze die probeert te overwinnen. De tweede dimensie gaat over het verkrijgen en winnen van zelfvertrouwen. Haar fascinatie voor astrologie en kwantumfysica komt in de derde dimensie aan bod en is tevens mooi geïllustreerd op de albumhoes. De plaat is eigenlijk een verzameling van tracks die ze de afgelopen vier jaar schreef. De songs met passende titels zoals ‘Cosmic’ en ‘Event Horizon’ gaan over haar levensvragen, over het Omniversum en over gevoelens die haar de afgelopen jaren bezighielden.
Hoewel de avond voor het grootste gedeelte gevuld was met dansbare muziek nam Amber ook af en toe tijd voor wat rustigere momenten zoals bij ‘Cosmic’ waarbij ze zittend vanaf de rand van het podium de zaal meenam in haar wereld. In de hoogte heeft ze een mooi rasp in haar stem waardoor het toch krachtig en authentiek klonk.
De rest van de avond zong, danste en flirtte Amber met het publiek dat volop genoot van haar warme soulstem. De ene keer zwierde ze uitdagend met haar minirok en de andere keer pakte ze de handen van een fan vast en zong ze hem knielend en op intieme wijze toe. Het geven van concerten lijkt haast een tweede natuur voor haar want met het grootste gemak sprak ze de zaal toe, gooide ze er grappen tussendoor en kon ze heerlijk vrij en ongeremd haar fans een waanzinnige avond bezorgen. Na ‘Worth it’ leek het concert erop te zitten maar ze kwam toch nog even terug om een kleine toegift te doen met onder andere de song ‘Bliss”. De zangeres zal de komende dagen nog een aantal shows in Duitsland geven en sluit haar Europese tour af in Brussel.
Foto’s (c) Perrin Oubrie