Toen afgelopen zaterdagavond om twee minuten over acht het alarm af ging en alle bezoekers Musis Sacrum moesten verlaten, ontstond er kort lichte paniek bij de bezoekers. Gelukkig bleek het vals alarm en konden alle bezoekers vrijwel direct weer naar binnen gaan. Niets kon deze mooie concertavond met Sheila E in Arnhem nog in de weg staan.
De avond startte met een zeer bijzonder voorprogramma: slagwerker/percussionist Martin Verdonk gaf samen met een 20-tal percussie studentjes (van gemiddeld tussen de 6 en 10 jaar) een demonstratie op de djembé. Niet alleen was dit een zeer aandoenlijk beeld, het gaf ook heel duidelijk weer hoe belangrijk het is om kinderen al op zeer jonge leeftijd kennis te laten maken met het maken van muziek. Enthousiasme en trots spatte van de gezichten van deze jonge talenten af, dat ze met hun demonstratie in het voorprogramma van Sheila E stonden maakte deze avond extra gedenkwaardig.
Toen was het moment daar waar de massaal aanwezige fans voor gekomen waren, Sheila E betrad samen met haar band het podium in Arnhem en zette met ‘Shortberry Strawcake’ direct de toon voor de rest van de avond. Het publiek werd omver geblazen door de funky klanken die van het podium kwamen met vrijwel direct al een mooie interactie tussen gitarist Mychael Gabriel en de jarige toetsenist Bertron Curtis. Dat Sheila E graag haar publiek betrekt bij haar shows werd in Arnhem goed duidelijk, zo begon ze ‘A Love Bizarre’ met als intro een lesje ritme, waarbij met name de bezoekers op het balkon het moesten ontgelden, omdat ze niet op de juiste tel meededen.
Zeer zorgzaam vroeg ze aan de percussie studentjes vooraan het podium of ze allemaal oordoppen hadden. Samen met haar achtergrondzangeres Lynn Mabry deelde Sheila het publiek in meerdere vakken op, met diverse aanwijzingen maakten ze samen met het publiek een heerlijk vocaal groovy ritme. Ook tijdens de traditional ‘When The Saints Go Marching In’ ontstond er een heerlijke sing-a-long met het publiek.
Het eerste instrument wat Sheila leerde spelen was conga, haar vader Pete Escovedo spoorde haar aan dit instrument te bespelen. In Arnhem liet Sheila zien ook dit instrument zeer goed te beheersen en nodigde de jonge percussie studentjes uit het podium op te komen om samen muziek te maken. Eerst maakten ze met shakers een leuk ritme en danste Sheila E samen met de kinderen op het ritme. Vervolgens nodigde Sheila alle kinderen uit om samen met haar op de conga te spelen, dit mondde uit tot een aandoenlijk vraag- en antwoord spelletje. Het was zeer mooi om te zien hoe Sheila E deze jonge talenten de gelegenheid gaf om te kunnen stralen op het podium en de tijd nam om samen met hen muziek te maken op het podium.
Tijdens ‘Rockstar’ liep Sheila het publiek in om daar op gitaar dit lied ten gehore te brengen, met een subtiele overgang naar de prachtige gitaarsolo van ‘Purple Rain’ werd de gevoelige snaar geraakt. Het liet vele toeschouwers niet ongeroerd en hier en daar
werd er een traan weggepinkt. Toen demonstratief een gitaar met het Prince logo omhoog werd gehouden klonk er luid applaus, een waar kippenvel moment.
Niet alleen Sheila E bleek een multi-instrumentalist te zijn, ook haar toetsenist Bertron Curtis bleek een uitstekend drummer te zijn. Gekscherend vertelde ze dat alle muzikanten meerdere instrumenten moeten kunnen bespelen. Om de jarige toetsenist Bertron extra in het zonnetje te zetten zong Arnhem samen met de band ‘Happy Birthday’. Met het prachtige ‘What The World Needs Now Is Love’ werd het
einde van deze memorabele show ingezet waarin liefde centraal stond. Juist in tijden zoals deze is liefde zeer belangrijk, hier mag veel meer aandacht aan worden besteed aldus Sheila E.
Als toegift werd de grote hit ‘The Glamorous Life’ ingezet en bij de eerste klanken ging voor de laatste keer het dak eraf deze zaterdagavond. Deze show in Arnhem was met name voor de allerkleinste bezoekers een avond om nooit meer te vergeten.
Foto’s (c) Stefanie Portegies