Een avond om nooit te vergeten in het prachtige buitentheater De Weijer in Boxmeer. Nederlands meest veelzijdige zangeres presenteerde vrijdagavond een tragédie lyrique die verder dan ooit terug in de tijd ging en toch helemaal van nu was. Samen met haar toetsenist Thijs Cuppen nodigde Ellen ten Damme het publiek uit om toe te treden tot haar hofhouding. De voorstelling was een meertalig bal demasqué vol verrassende en herkenbare songs.
Wie het zich in de 17e en 18e eeuw kon permitteren, vierde de theatrale uitbundigheid. Ellen ten Damme droomde weg in frivole vergankelijkheid en houdt hof, een performance in het verlengde van haar succes-shows ‘Paris-Berlin’ en ‘Casablanca’. Ze is een van Nederlands meest veelzijdige zangeressen, dat bleek ook in Boxmeer maar eens te meer.
Ellen trad met op met een mix van Franse, Duitse, Nederlandse, Engelse en zelfs Achterhoekse nummers, als ‘La Boheme’, ‘Army Dreamers’, ‘Durf jij’ en Rammsteincover ‘Mutter’, maar bracht ook klassiek van Vivaldo, Strauss, of flinke hardrock van naast de eerder genoemde Rammstein ook Kiss of filmmuziek van James Bond. Het werd echter allemaal op z’n Ten Damme’s gebracht; “I was made for loving you’ bracht de zangeres zwoeler dan Kiss het ooit gehoord had.
Als toegift het op haar lijf geschreven opzwepende Piaf-nummer ‘Non, je ne regrette rien’, om definitief af te sluiten met het gevoelige melancholiche ‘Lente me’, van Toon Hermans. Een show om aan terug te denken.
Foto’s (c) Marcel Hakvoort