De Schotse singer-songwriter Nina Nesbitt gaat terug naar haar roots op ‘Älskar’. Haar derde album, na ‘Peroxide’ en ‘The Sun Will Come Up, the Seasons Will Change’, staat in het teken van haar Zweedse roots en liefdesrelaties. Dat het album ‘Älskar’ heet is dan ook niet gek: het is het Zweedse woord voor liefde.
Op dit sterke popalbum heeft Nesbitt de hulp ingeschakeld van Zweedse producers. Niet gek als je een popalbum wilt maken. De Zweden weten namelijk hoe muziek tegenwoordig wordt geproduceerd. Opkomende vrouwelijke Zweedse producers ELVIRA (Taylor Swift, The Weeknd en Ed Sheeran) heeft aan ‘Älskar’ meegewerkt op ‘No Time (For My Life to Suck)’. Het heeft een vrolijk en aanstekelijk popnummer opgeleverd. Niet overdreven pop, maar genoeg om het in hitlijsten goed te doen. Dit zou Nesbitt’s doorbraak bij het grote publiek kunnen betekenen.
En ’No Time (For My Life to Suck)’ is niet de enige gegadigde om Nesbitt groot te maken. Voor de liefhebbers van vrolijke, uptempo popmuziek heeft het begin van ‘Älskar’ genoeg te bieden. Leuke popnummers als ‘Teenage Chemistry’, ‘Pressure Makes Diamonds’ en ‘Limited Edition’ zullen qua tekst en productie geen hoge ogen gooien, maar de gelijkenis met andere popnummers maakt ze erg aanstekelijk.
Toch is pure pop niet het enige waar Nesbitt goed voor is. Sterker nog, ze blinkt uit op de rustige nummers op het album. En gelukkig is daar geen gebrek aan. Al halverwege verandert de vrolijke, geproduceerde muziek naar akoestisch. Nesbitt pakt haar gitaar er weer bij, het instrument waarmee ze met ‘Stay Out’ haar doorbraak kende, en zingt er prachtig overheen. De muziek lijkt erg op wat Ed Sheeran in zijn beginjaren uitbracht. Overigens is Sheeran ook verantwoordelijk geweest voor de doorbraak van Nesbitt. Niet gek dus dat hun muziek op elkaar lijkt.
Hoogtepunten op ‘Älskar’ zijn te vinden in het midden van het album. ‘I Should Be A Bird’ en ‘Colours of You’ laten horen wat Nesbitt kan. Een prachtige, unieke stem komt boven de muziek uit en zingt teksten die de songwriter in de singer laten stralen.
De liefde en Zweden komen niet alleen terug in de gezongen teksten van meerdere nummers, maar ook in de opening ‘Gaol’. Ruis, een synthesizer en mensen die “ik hou van jou” in verschillende talen zeggen. Het introduceert het concept rondom ‘Älskar’. Dat Nesbitt half Schots en half Zweeds is, heeft ze nog niet eerder zo door laten dringen als op dit album. Een ode aan haar oma en moeder komt voorbij op ‘Dinner Table’ en een nummer over erfstukken ‘Heirlooms’ maakt haar Zweedse zoektocht af. Afsluiter en titelnummer ‘Älskar’, met muzikale verwijzingen naar alle voorgaande nummers, maakt de cirkel af.
Nina Nesbitt heeft zichzelf op de kaart gezet. Helemaal zelf deze keer, met een beetje hulp vanuit Zweden. Haar muzikale zoektocht naar haar afkomst heeft haar bij de beste popproducers van de wereld gebracht en dat is te horen. De Zweden kunnen muziek maken! Maar dat kan de Schotse kant van Nesbitt ook nog steeds. Geef haar een akoestische gitaar en ze knalt er een pracht van een nummer uit. Als popartiest kan ze prima uit de voeten, maar origineel is anders. De sterkte van Nesbitt ligt dan ook nog steeds in de rustige akoestische nummers. Dat is wat ‘Älskar’ als album overeind heeft weten te houden. (7/10) (Cooking Vinyl/V2 Records)