Op deze warme tweede dag van het festival was de warmte niet te houden. Vanaf de ochtend scheen de zon fel. Later kwamen er gelukkig enkele wolken aandrijven, waardoor het enigszins af leek te koelen. Toen de wind ook een beetje op begon te steken leek de ergste hitte gelukkig ver weg. Door de aanhoudende droogte in Hongarije van de laatste tijd was het hele festivalterrein helaas een en al stof. Door de wind bleef dit stof ook nog in de lucht hangen, waardoor er heuse stofwolken over het eiland hingen.
Op een van de kleinere stages van het festival speelde om drie uur de band The Big Ska Swindle uit Italië. Ondanks het feit dat dit een optreden op klaarlichte dag was, en een relatief klein podium, wisten ze er echt een feest van te maken. Ze speelden leuke ska nummers, wat iedereen aan het dansen maakte. Op Sziget lijkt het niet belangrijk te zijn hoe groot of klein de artiest is, welk moment van de dag het ook is, overal wordt een feestje van gemaakt.
Alice Merton
De zangeres uit Duitsland opende de avond op de Main Stage. Met een set van vijf kwartier had ze genoeg tijd om lekker veel nummers te spelen, zonder dat het verveelde. Met haar up-tempo pop wist ze de menigte aan het springen en dansen te krijgen. Hoewel het gebied rond de main stage redelijk rustig begon, stroomde het langzaam helemaal vol. Mertons liedjes waren erg aanstekelijk en trokken blijkbaar veel mensen aan die even kwamen kijken. Ook kreeg de zangeres het publiek zover om de meeste van haar refreinen mee te zingen. Met de catchy melodieën en herhalende teksten kreeg ze iedereen zover. Vooral bij het nummer ‘Same Team’ van haar nieuwste album ‘S.I.D.E.S.’ schreeuwde het hele publiek “I just can’t, I just can’t!” Als afsluiter speelde ze haar megahit ‘No Roots’ waarbij het dansen van het publiek pas echt losbarstte.
GIRLI
Tussen twee sets op de Main Stage was er in de Freedome een andere artiest bezig. De zangeres GIRLI begon voor een bijna lege tent, maar dat duurde niet lang. Nadat Alice Merton klaar was stroomde de tent meteen vol. Vol energie en pit speelde ze haar vijf kwartier durende set. Met haar up-tempo nummers bracht ze een beetje ‘edge’ naar het festival.
Bastille
Nadat Alice Merton haar set af had gemaakt kwam er eerst een special event op het podium. Dit was een speech van de Nederlandse activist en journalist Aynouk Tan over ‘The Importance of Acceptance’. Na een korte pauze vervolgde het muziekprogramma. Bastille kwam het podium op en meteen was het duidelijk dat dit één groot feest zou worden. Heel Sziget had zich voor de Main Stage verzameld en de sfeer zat er goed in. De zanger van de band, Dan Smith, verscheen in een dikke trui, met daarover zowel een bodywarmer als een dikke winterjas. Hoewel de keuze voor deze outfit niet helemaal te begrijpen viel leek de zanger er niet veel last van te hebben.
Na ieder nummer dat gespeeld werd ging er een laagje uit, waardoor hij uiteindelijk alleen een shirtje aan had. Door nummers vanaf een ligstoel op het podium te zingen gaf Smith een erg relaxte indruk. Het publiek daarentegen zat vol energie. Door de vele hits die de band gedurende de jaren heeft gescoord kende iedereen bijna alleen teksten. Er werd volop gezongen, gedanst en gesprongen. Tijdens het nummer ‘Happier’, die de band samen met Marshmello uitbracht, sprong Smith het podium af. Het liep voor het podium langs het publiek en deelde vele highfives uit. Tijdens een van de laatste nummers van de avond haalde de band Alice Merton ook nog even het podium op om een liedje mee te zingen. Met misschien wel hun bekendste nummer, ‘Pompeii’, sloot de band hun set af. Ze speelden een mix van hun grote hits en enkele nieuwe nummers. Deze zullen op hun aanstaande album verschijnen.
Kings of Leon
Tussen de sets van Bastille en Kings of Leon was er een aanzienlijk minder grote menigte bij de main stage te vinden. Bijna iedereen die bij Bastille stond, had besloten weg te gaan. Daarvoor in de plaats kwam er wel een heel ander publiek. De mensen die naar Kings of Leon kwamen kijken leken iets ouder, iets stoerder en iets meer rock. Hoewel de band zelf niet echt een show gaf en de hele set op hun plaats bleef staan, weerhield dit de mensen niet om lekker uit hun dak te gaan. Halverwege de set speelden ze de twee toch wel grootste hits uit hun repertoire; ‘Sex on Fire’ en ‘Use Somebody’. De set was een goede mix van oude en nieuwe nummers. Er zat voor iedereen wel iets tussen waar ze los op konden gaan. Als allerlaatste nummers speelden ze ‘Manhattan’ van hun ‘Only by the Night’ album uit 2008.
Froukje
Om elf uur begon de set waar iedere Nederlander op Sziget op had gewacht. Froukje stond op de Europe stage. Haar set was speciaal op dit tijdstip ingepland, zodat er geen overlap zou zijn met andere grote optredens. Er was namelijk verwacht dat het ontzettend druk zou worden. En niets was minder waar. Bij aankomst bij deze stage was het meteen duidelijk dat dit was waar alle Nederlanders te vinden waren. Niet alleen waren er heel veel Nederlandse vlaggen te zien, ook was het publiek gemiddeld een halve meter langer dan bij andere sets. Met de uitverkochte shows overal in Nederland en de grote hoeveelheid Nederlanders die dit jaar naar Sziget kwamen, was dit niet meer dan logisch.
Met haar alternatieve popnummers wist Froukje het publiek op te zwepen. Iedereen danste en zong zich de longen uit het lijf. Nummers als ‘Onbezonnen’ en ‘Zonder Gezicht’ werden ondanks het snelle ritme woord voor woord meegezongen. Als laatste nummer van de avond speelde ze haar hit ‘Ik Wil Dansen’. Dit was waarschijnlijk het nummer waar iedereen op had gewacht, want iedereen sprong de lucht in. Hoewel de set uiteindelijk maar vijftig minuten duurde was het onvergetelijk.
Foto’s (c) Wyona Latupeirissa