Net als oud-boyband leden Robbie Williams en Justin Timberlake heeft ook Harry Styles een fantastische muzikale solocarrière opgezet. Hij bewijst het nog maar eens met zijn derde soloalbum ‘Harry’s House’. De Brit maakt nog steeds popmuziek, maar wel met zijn eigen geluid. Resultaat? Een muzikaal inkijkje in het huis en hoofd van Styles. Opnieuw een sterk album dat nog maar eens laat horen dat Styles meer is dan alleen een ex-lid van een boyband.
Met ‘Sign of the Times’, ‘Adore You’ en ‘Watermelon Sugar’ is de zanger al een tijd niet meer weg te denken uit de popmuziek. Hij herhaalt dit kunstje met de eerste single van ‘Harry’s House’. Op ‘As It Was’ introduceert Styles zijn nieuwste album. Een jaren ’80 tintje licht afgekeken van de grootste hit van a-ha, ‘Take On Me’. Het zet de toon van het album: intieme teksten op kalme en verrassende, maar herkenbare klanken uit de jaren ’70 en ’80.
Met ‘Music For a Sushi Restaurant’ komt Harry funky binnen. Een geinige titel die meteen je interesse wekt. En het nummer maakt het meer dan waar. Met jazz en funk invloeden, waarin hij de ingrediënten van sushi gebruikt om zijn verlangen naar een relatie te beschrijven, is dit de perfecte opening van het album.
‘As It Was’ was de enige vooraf uitgebracht single. Maar dat betekent niet dat Harry als headliner op het grote Coachella festival verder geen nieuwe muziek heeft laten horen. ‘Late Night Talking’ en ‘Boyfriends’ heeft hij daar ook al ten gehore gebracht. Op ‘Late Night Talking’ gaat hij verder de jaren ’70 in, terwijl hij op ‘Boyfriends’ een andere, akoestische kant op gaat. Met name die tweede is daardoor een niet te missen toevoeging aan ‘Harry’s House’. Inclusief ingenieus hoogstandje door het intro achterstevoren af te spelen. Geheid een nummer dat Styles bij zijn concerten keihard teruggezongen krijgt van zijn publiek.
Andere hoogtepunten op ‘Harry’s House’ zijn de andere akoestische hit ‘Matilda’, het opbouwende ‘Satellite’ en het zwoele ‘Daylight’. Het zijn deze nummers waarop Styles op zijn best is. Zowel vocaal als muzikaal. Desondanks is het lastig de andere nummers op het album uit te sluiten. Styles heeft het voor elkaar gekregen om ieder nummer op zich en samen enorm goed uit de verf te laten komen. Een kunst waar menig artiest nog wat van kan leren.
Samen met producers die ook aan zijn eerdere albums ‘Harry Styles’ en ‘Fine Line’ hebben meegewerkt, heeft Harry Styles opnieuw een sterk album gemaakt. De Brit blijft dicht bij zichzelf en maakt de muziek die hij wilt maken. Een goede eigenschap voor een popartiest die hoogstwaarschijnlijk een voorbeeld voor toekomstige artiesten zal vormen. Een ouderwets muzikaal album met nieuwerwetse teksten over van alles en nog wat. Styles weet wat hij doet en hij heeft er hoorbaar plezier in. (9/10) (Columbia Records, Sony Music Entertainment)