Waar dance en house doorgaans de genres zijn van de jeugd van tegenwoordig, was de Tilburgse 013 zondagavond vooral bevolkt door 40 plussers. Het drum & base subgenre is er dan ook een dat na de jaren 90 en begin 00’s vrijwel weer underground is gegaan na een korte bloei. De triphop, waarmee Kosheen haar stijl mixt, is blijvend populair, en heeft met Hooverphonic, Smoke City, Air, Morcheeba en Massive Attack nog steeds acts die regelmatig in de clubs de speakers uitkomen. Kosheen behoort ook zeker in dat rijtje.
Met een matige support genaamd Myrwood, druppelde de Next van 013 rustigaan vol. De temperatuur binnen zat al snel hoger dan het buiten was, op de eerste zomerse dag van 2022. In De Bilt dan, want in Brabant steeg het kwik al vaker naar zomerse temperaturen, dit voorjaar. Het maakte niet veel uit, want binnen werden dd bezwete lichamen geduldig bijgevuld door het altijd vriendelijke Tilburgse barpersoneel.
Met ‘Damage’, met vooraf een korte gitaarintro, kwam Sian Evans onder luid applaus in een van Kosheen’s meer rock-georiënteerde nummers, het podium op. Met een grap over het verlate concert, door de corona epidemie was het concert verzet, verwelkomde Sian het toegestroomde publiek oprecht, alvorens meer de triphop op te trekken met ‘Resist’. De bekende flow van Kosheen was hetgeen men voor kwam en via Kid Crème & Jolyon Petch cover ‘Boy in the Picture’ kwam met op ‘Chances’ en ‘Guilty’ al snel terug in het begin van de 21e eeuw. Tilburg voelde zich voor even weer jong.
Sian en haar mannen hadden er zin in. Tijdens het laatste concert in Nederland van de tour had de zangeres er nog steeds zin in. Veel interactie en contact met het publiek zorgden voor een gemoedelijk optreden van de inmiddels 50-jarige Evans. Maar goed, haar publiek zat zo ongeveer op al in die ervaringsgroep, dus het gevoel van ons kent ons kwam al snel naar boven.
Het was goed om te horen dat de stem van Sian Evans door de jaren nog niet had ingeboet, en met een nieuwe gitarist en drummer klonk Kosheen nog net zoals het vroeger klonk. Niet gedateerd, niet vals of out of tune en niet oubollig. Tilburg kon gewoon weer los alsof de tijd geen 2 corona-jaren, maar gewoon 20 jaar had stilgestaan. De sound van Kosheen bleek de tand des tijds met glans te hebben doorstaan. En dat is knap voor een band die in Nederland met ‘Hide you’, ‘Catch’ en in mindere mate ‘(Slip & slide) Suïcide’ een generatie geleden slechts een paar hitjes heeft gehad.
En juist die hitjes kwamen, logisch, pas later in de show. Toch ging het publiek de gehele show uit zijn dak, en het leek er even op alsof de setlist uit louter hits bestond. Het geeft de trouwheid van de fans aan. Toen de hits aan het eind dan toch kwamen, was het publiek inmiddels zo opgezweept dat de sfeer tot een absoluut hoogtepunt was opgezwollen. Met toegiften ‘Catch’ en ‘Louder’, waarmee Sian samen met Dj Fresh de dubstep opzocht, sloot de zondag vol power af. Alsof de tijd had stil gestaan, bracht Kosheen de roaring zeroes terug naar Tilburg.