Met de komst van de eerder, wegens de pandemie nog uitgestelde concerten van Hans Zimmer in de Ziggo Dome, is dan nu eindelijk een einde gekomen aan het veel te lang durende annus horribilis dat de muziek veel te lang heeft stil gelegd. Zondag was het eerste van twee concerten van de uit Frankfurt afkomstige filmmuziek-componist Hans Zimmer in de Amsterdamse Ziggo Dome.
De immense zaal vulde zich aan het begin van de avond met een publiek dat de kaarten al van voor februari 2021 op zak hadden. Er hing een mooie, verwachtingsvolle sfeer. Niet zo gek als je weet dat de man die op komt treden inmiddels de muziek heeft gemaakt voor meer dan 200 bioscoopfilms, waaronder de meeste grote kaskrakers van de de laatste twee decennia. Zimmer heeft 12 Oscarnominaties, 14 Golden Globe nominaties en 18 Grammy nominaties op zijn naam staan, waarvan hij inmiddels 2 Oscar, 3 Golden Globes en 3 Grammy’s wist te verzilveren. Een prachtig concert dus om naar uit te kijken.
Om acht uur dimden de lichten en hoorde het publiek de eerste klanken van ‘House Atreides’, afkomstig van ‘The Dune Sketchbook’, de eerste van de twee uitgebrachte albums met muziek van de film. Voor een doek dat de rest van het podium nog even uit het zicht hield kwam de originele zangeres van de opnames, Loire Cotler, en zij begon te zingen als een engel. Meteen was het publiek bij de les. Achter haar werden, als gestuurd door haar stem, prachtige graphics geprojecteerd. Naast haar werk als zangeres is Cotler een klinisch muziektherapeut; Wellicht dat we daarom allemaal iets voelden van de genezende kracht van de muziek.
Van de film ‘Dune’ werd het publiek meegenomen naar ‘Mombasa’ uit de film ‘Inception. Geen projecties van de film met een orkest ervoor, maar Hans Zimmer zelf op gitaar met een groot orkest en koor. Verrassend, maar boeiend. In de film vlucht Leonardo diCaprio vanuit het casino in Mombasa door de drukke straten van de Keniaanse stad om aan zijn achtervolgers te ontkomen. Door het opzwepende percussie-ritme kon je je ogen sluiten en de film bijna proeven. Het openingsoffensief van het concert werd afgesloten met muziek uit de niet zo heel erg succesvolle DC Comics film ‘Wonder Woman’. Zimmer nam ons mee naar Themyscira, het fictieve land waar Wonder Woman vandaan komt. Theatraal en bombastisch.
Daarmee was de toon voor de rest van de avond gezet. Zimmer speelde Ziggo Dome plat met een soort van ‘shock and awe’ offensief waartegen maar weinig bestand was. Op het podium gebeurde zoveel dat je werkelijk ogen tekort kwam. Bijna vreemd om Hans Zimmer op het podium te zien in zijn casual kleding, tussen zijn muzikanten die niet alleen muzikaal van een andere wereld leken te komen, maar ook in hun theatrale uitdossingen. Is Hans Zimmer live misschien het best te vergelijken met een grote megaproductie als die van André Rieu met zijn Strauss orkest? Wellicht een wat vergezochte vergelijking, maar wie erover nadenkt zal het toch ermee eens kunnen zijn. Beide producties moeten het niet van het kleine gebaar hebben, en op die schaal is de mogelijkheid om echt tot interactie met het publiek te komen maar zeer beperkt.
De lichtshow die Zimmer mee had, kende zijn gelijke niet. Zonder meer spectaculair op een manier die zijn gelijke niet kent. Het geluid in de Ziggodome was uitstekend, al was het teveel gevraagd om in de bombast en breedte nog details te kunnen onderscheiden die er wel waren. Jammer, maar ook inherent aan de schaal van deze productie. Muzikaal varieerde het aanbod enorm, van de banjo muziek van de ‘Rango’-film tot de metal-achtige gitaar gedreven rock stukken uit de ‘Dark Knight Medley’ die bijna doen denken aan de concerten van Ayreon’s ‘Universe’ in Tilburg in 2019. Theatraal en indrukwekkend strak gemusiceerd.
Aan het einde van de avond wist het orkest het publiek volledig voor zich in te nemen met ‘The Lion King Medley’. Speciale gast Lebohang ‘Lebo M’ Morake zong de sterren van de hemel. Met zijn dochter Refilwe Morake samen wist hij de wereld van ‘The Lion King’ op te roepen in de Ziggo Dome. Het werd een adembenemend mooie uitvoering. Na twee sets en twee encores verliet het publiek overdonderd en verwend de Ziggo Dome. De koude avond tegemoet, maar met de warmte van een fantastische avond in hun hart.
Foto’s (c) Rafael Koch Rossi