Lucky Fonz III is een veelzijdig artiest. Een taalvirtuoos die zijn gevoel voor woord, ritme en rijm zorgvuldig kneedt. Op 11 maart verschijnt zijn nieuwe album ‘Hemellichamen’. Een uitdijend universum waarin hij opnieuw zijn ontembare ziel met ons deelt, neergeschreven in elf songs. “De ziel schuilt in de losse pols…”
De 41-jarige Otto Wichers treedt als Lucky Fonz III op in zowel de clubs als theaters. “Meestal schrijf ik mijn liedjes voor theater, waar het publiek de nummers nog niet kent. Ze krijgen in die sfeer, in dat verhaal, een betekenis. Ik krijg er ook een emotionele relatie mee. Zo niet, dan zet ik die songs ook niet op een album.” De elf nummers op ‘Hemellichamen’ komen deels uit de theatervoorstelling van 2020. “Soms wel aangepast voor het album en aangevuld met nieuwe songs. Want de inspiratie blijft, natuurlijk.”
In zijn werk doet Lucky Fonz III geen concessies. “Ik bedenk wat het album moet vertellen, niet of er een hit opstaat. Je moet niet onderhandelen tussen je eigen idealen en wat er van je verwacht wordt. Een kunstenaar maakt iets waarvan hij zelf vindt dat de wereld dat nodig heeft.” Maar als het album echt klaar is, dan komt de onzekerheid: “Houden ze nog wel van me? Gaan ze nog wel naar mijn shows? Vinden ze het wel goed? Heel paradoxaal eigenlijk.” En wanneer is iets goed? Hij wikt en weegt: “Ik kijk wat het met mij doet, op het moment dat ik het zing, lees of terug hoor. Het is goed als ik voel: ‘nu gebeurt er iets’. Vervolgens ga ik het live spelen. Als je merkt dat er energie ontstaat bij het publiek, dat het ze ontroert, dan zit het goed.”
“Zo heb ik lang gestoeid met ‘Kwantumwetenschapper’, de opener van het ‘Hemellichamen’. In het begin zat hij in mijn theatershow, maar later haalde ik hem eruit. Ik vond hem te poëtisch binnen een meer proza opgezette show. Het moet voor mij heel precies kloppen.” Aan het einde van de tour bracht hij ‘Kwantumwetenschapper’ echter weer op de planken. “Met weer met een andere tekst, maar ik voelde meteen dat ik het publiek ermee ontroerde. Toen wist ik: dit is gewoon een goed nummer. Dat zelfvertrouwen moet je dan vasthouden, want enthousiasme is nooit toevallig. Mijn stelregel: als ik één keer ergens enthousiast over ben geweest, dan moet ik erop vertrouwen dat het een goed idee is voor altijd.”
De teksten zijn de rode loper van zijn songs. Je wordt erdoor naar binnen geleid, naar de poëtische voorstelling van zijn liedjes en de diepere betekenis achter de façade. Met een breed scala aan thematieken. “Ik krijg niet zomaar inspiratie. Ik ga er echt voor zitten, in een bibliotheek, café of thuis. Ik begin met een speelse relatie met taal: een beetje klooien met woorden, een zinnetje dat grappig is of een lekker ritme heeft.” Het woord ‘speels’ is daarbij belangrijk. “Want het moet wel op een vrolijke, gezellige manier gaan.” Dan krijgen zijn songs een vorm die gedicteerd lijkt te zijn door de dingen die hem bezig houden. “Door mijn fascinaties van dat moment. Het borrelt naar boven. De onderwerpen lijken haast onvermijdelijk.”
Vanaf dit licht bezien, zou je de ontwikkeling van de artiest Lucky Fonz III, parallel aan de persoon Otto Wichers, kunnen ontdekken door zijn albums in chronologische volgorde te beluisteren. “Dat is ook prima. Anders maak je steeds dezelfde plaat. En je wordt ouder, je fascinaties en intellectuele ideeën veranderen.” Hij valt even stil, hetgeen niet vaak gebeurt… “Maar ik weet niet of je me echt leert kennen op basis van de albums. Soms is het moeilijk te onderscheiden wat echt in je hoofd en je leven speelt en iets wat in de lucht hangt en je als een antenne doorgeeft.” Feit is zijn fascinatie voor psychische problemen zoals depressie. Hij praat er publiekelijk over, en het komt vaak terug in zijn werk. “Ik heb in 2008 een hele heftige periode gehad, met een terugval in 2012-2013… Ik heb er veel over nagedacht. Want het blijft toch een mysterie: Wat is daar gebeurd? Wat zegt het over hoe kwetsbaar is nu ben? Op mijn album ‘In mijn Nakie’ (2016) probeerde ik die periode te plaatsen.” Voor zijn gevoel gaat het nu goed. “Dus op ‘Multimens’(2019) en ‘Hemellichamen’ speelt dat thema minder.” Zijn ziel wordt nu vaker gevoed door hoe het is om artiest te zijn. “Ik open ook met ‘Kwantumwetenschapper.’ Dat refereert hieraan: “En gooi gewoon geluiden als een wilde in het rond, en soms moet iemand huilen en ik denk dus dat het komt, omdat de golven van geluid van hetzelfde ritme zijn, als de golven in je lichaam die breken op de pijn.”
Hij belicht de titel die hij zijn nieuwe album meegaf. “Ten eerste zijn de liedjes de hemellichamen. Iedereen kan ze zien. En ze zijn er ook voor iedereen. Dat vind ik belangrijk: Ik wil dat mijn muziek er voor iedereen is. Daarnaast associeer je hemellichamen met afstand, met ver weg, niet hier. De liedjes gaan dan ook over gevoelens van verwijdering. Of juist over het overbruggen van afstand tussen mensen.” En soms gaat ‘Hemellichamen’ nog een stapje verder: over de afwezigheid. “Als je een ster ziet, dan kijk je soms naar het licht van een reeds verdwenen ster. Dat komt inderdaad vaak terug: de doden, de verloren geliefden, maar ook de mensen die nooit hebben bestaan.” ‘De Zender’ is zo’n donker nummer. “Een soort science fiction lied waarin iemands lichaam gereduceerd is tot een onsterfelijk robotachtig ding. Die treurt over de teloorgang van zijn geliefde en van het lichaam zelf. Hij moet zelfs naar een andere robot voor zijn erotische verlangens.”
Want ‘Hemellichamen’ heeft voor de singer-songwriter ook een erotische connotatie. “Het woord lijkt op ‘hemels lichaam’. Het album is een ode aan het lichaam, zowel het verlangen naar, als de afwezigheid van.” Dat hoor je zeker ook muzikaal. “Het laveert tussen een housebeat en bijna een soort verstilling.” Met als bewuste afsluiting het nummer ‘Alles om je heen’. “Ja, een vrolijk einde, een mystieke hoop op de samensmelting van je lichaam met alles om je heen: “Zet je een stap opzij, ook al is het maar één been, dan is alles om je heen, heel anders dan voorheen.”
In het fascinerende gesprek tekent zich een ogenschijnlijke paradox af. Zijn zware innerlijke kant en de lichtere vertaling ervan, naar buiten toe, als persoon en muzikant. “Dat is een ambitie van me, maar tegelijk ook een dans die ik niet ontspring. Ik kan niet anders: ik ben iemand met chronische psychische ziektes, waar ik mee moet dealen.” Zoals in het hele gesprek, gaat hij verder de figuurlijke diepte in. “Ik vind het belangrijk om mijn zware dingen, maar ook mijn complexe intellectuele ideeën, op een toegankelijke manier te brengen. Een middel is dan natuurlijk de humor, of helderheid, of luchtigheid. Of een goede beat. In de kunst ontstaan juist in dat contrast de mooiste dingen. En beide zijden worden er beter van. ‘Ik ben een Sukkel’ gaat juist over het laveren tussen alle kanten, die paradoxaal lijken.” Waardoor een sukkel eigenlijk heel positief wordt. “Ik denk dat problemen worden voorkomen als iedereen zichzelf, en een ander, accepteert als een tegenstrijdig persoon. Ik zou zelf ook nooit alleen maar vrolijke, grappige popmuziek kunnen maken. Voor mij is muziek ook therapeutisch. Dan zou ik de plek kwijt zijn waar ik mijn donkere dingen kan plaatsen.”
Lucky Fonz III mijmert nog even en verwoordt zijn doel. Ogenschijnlijk onbewust, maar dat weet je nooit. “Als je iets mooi vind, dan ga je het ook aan jezelf relateren. Een manier van nadenken over jezelf, over de wereld, om iets te begrijpen. Muziek is prachtig, en muziek is krachtig. Ik hoop dat mijn muziek een mooie rol kan spelen in iemand anders leven, en gewoon kan laten genieten. De ziel schuilt in de losse pols…”
Tourdata Lucky Fonz III:
11 maart: Het Bolwerk Sneek
12 maart: Corneel Lelystad
13 maart: Cafe De Amer Amen
17 maart: So What! Gouda
24 maart: Luxor Live Arnhem
25 maart: Fluor Amersfoort
26 maart: Patronaat Haarlem
01 april: Podium Victorie Alkmaar
02 april: Het Burgerweeshuis Deventer
07 april: Willem Twee Poppodium ’s Hertogenbosch
08 april: Gebouw T Bergen op Zoom
22 april: Mezz Breda
20 april TivoliVredenburg Utrecht
12 mei: Lantaren VensterRotterdam
13 mei: Doornroosje Nijmegen
14 mei: Metropool Hengelo
19 mei: SPOT / De Oosterpoort Groningen
20 mei: Hedon Zwolle
21 mei: Paard The Hague
27 mei: Poppodium Nieuwe Nor Heerlen
28 mei: 013 Tilburg
11 juni: Paradiso Amsterdam