Verhalenverteller Will Knox heeft onlangs zijn derde soloalbum uitgebracht. Op ‘Shedding & Blooming’ vertelt de in Haarlem wonende Brit zijn persoonlijke verhalen van de afgelopen jaren. Het is een mooi album met een relevante boodschap geworden: hoe slecht het leven ook is, het wordt beter.
De naam van Will Knox zal niet veel belletjes doen rinkelen. Zijn werk absoluut wel. Als verhalenverteller pur sang heeft Knox aan ontelbare hits van Nederlandse artiesten meegeschreven. Onder andere de nieuwe single van Blanks ‘OK To Cry’, Son Mieux’s ‘The Mustard Seed’, Ilse DeLange’s ‘Clouds’ en het songfestival winnende nummer van Duncan Laurence ‘Arcade’ staan op zijn naam. Een behoorlijk indrukwekkende lijst. Nu brengt Knox zijn songteksten ten gehore met zijn eigen stem en muziek.
Hij opent het album met ‘Shedding…’. Een stemmige opening die door de aanwezige klarinet nog stemmiger wordt. Het eerste gedeelte van ‘Shedding & Blooming’ is hiermee van start gegaan. Het is het donkerste stadium waarin Knox zingt over een moeilijke tijd die achter hem ligt. Als in het buitenland wonende Brit, heeft de Brexit al zijn zekerheden onzeker gemaakt. Ook de pandemie is voor een artiest als hij niet bevorderlijk geweest. Gelukkig blijft hij niet in deze moeilijke tijd hangen. Al snel beweegt hij zich naar het volgende stadium waarna hij op ‘…Blooming’ het album met een positieve noot afsluit.
‘Shedding & Blooming’ is door de veelal aanwezige akoestische klanken perfect om even tot rust te komen. Toch doorbreekt Knox deze rust met zijn interludes. Twee in totaal. Die het aanwezige verkeer in twee van de drukste steden op aarde laten horen: New York City en Parijs. Van ‘Autumn in NY’, wat het eerste gedeelte van het album afsluit, tot ‘Paris in the Spring’, wat als een opening voor het accepterende ‘…Blooming’ wordt gebruikt. Een originele manier om het album én de stadia van zijn verhaal te verdelen.
Opmerkelijk aan Knox’ muziek is de simpelheid. Akoestische nummers gespeeld door een handjevol instrumenten bezorgen hem de gelaagde muziek die zijn teksten zo goed past. De klarinet, die in de popmuziek weinig te horen is, heeft hierin een hoofdrol. Het instrument kwam al voorbij op opener ‘Shedding…’, maar ook ‘Jesse’s Apartment’ wordt versterkt met dit klassieke instrument. Het levert mooie rustige klanken op die van het album een geheel maakt. Enkel ‘Out of Time’ is een opbouwend nummer dat minder akoestisch is. Het heeft hiermee iets meer pit en is daardoor een verrassende, positieve uitschieter op het album. Ook op een wat meer up-tempo nummer weet Knox zijn mannetje wel te staan.
Als echte songwriter is Will Knox volledig in zijn element. Op ‘Shedding & Blooming’ kan hij zijn eigen stempel drukken op niet alleen de songtekst, maar ook op de muziek. En dat is een hele fijne stempel. Knox is het singer-songwritergenre machtig. Liefhebbers zullen dus zeker smullen van zijn rustige, akoestische klanken. (8/10) (Universal Music)