In de jaren tussen BAMBI en LP3 uit 2018 is de Hippo Campus van Minneapolis – bestaande uit zanger / gitaristen Jake Luppen en Nathan Stocker, drummer Whistler Allen, bassist Zach Sutton en trompettist DeCarlo Jackson – volwassen geworden en in zichzelf gegroeid. Hoewel het vijftal al sinds de middelbare school bevriend is en sinds het begin een aantal studio-releases uitbracht, is het nieuwe plaat, LP3, die het meest eerlijke portret is van wie Hippo Campus is. Het is ook een studie in de nuances van opgroeien – in het reine komen met sterfelijkheid, de verwarrende reis van seksualiteit, uitbodemen, beslissingen van de avond ervoor zien in het harde ochtendlicht; het vinden van je identiteit als persoon en als kunstenaar – hoe dat een botsing van opgetogenheid en schaamte kan zijn, pijnlijk en vreugdevol tegelijk.
LP3 markeert een soort ego-dood – en uiteindelijk voelt het zich daar goed bij. Zoveel van LP3 is geschreven in de kloof tussen het worstelen met de waarde van je eigen kunst en de grotere, chaotische context van de wereld. Het doorkruist het einde van relaties, van carrières en de kans om jezelf te ontmoeten als een gloednieuw persoon. Als je de betekenis van “muzikant” wegneemt, wat betekent dat dan? En hoe breid je je identiteit uit buiten je werk? Hier is het iets waar de band zich doorheen werkt. En uiteindelijk gebeurt het met dezelfde ride-or-die-crew op je rug om je de hele tijd naar beneden – of omhoog – te houden. “Met LP3 voelde Hippo als een zeer veilige ruimte om die dingen te uiten, omdat je je beste vrienden om je heen hebt, die zich achter je scharen,” zegt Luppen. “En iedereen kon zijn eigen ervaring opdoen. Ik had het gevoel dat het een heel veilige plek was om serieus te zijn.”
Hier doodde Hippo Campus wat ze wisten en begon opnieuw. De dood, in al zijn metaforische en lyrische vormen, doemt over de plaat op. Albumopener “2 Young to Die” zet dit het meest expliciet neer, het duwen-en-trekken van het gelijktijdig afwegen van sterfelijkheid en onoverwinnelijkheid, van jeugd, van het willen doden van delen van jezelf en opnieuw geboren worden; “Bang Bang”, een favoriet bij de fans van de liveset, verkent de doodsklok van een langdurige, mislukte langeafstandrelatie, terwijl “Blew Its” dezelfde chaotische uitbarsting van energie vastlegt in Maggie Nelson’s proza-gedichtenboek ; en ‘Semi-Pro’, een popjuweeltje, brengt expliciet de dood van een carrière in kaart, de zinloosheid van roem, hoe dromen veranderen. Ze geven ook enorme eer aan producer Caleb Hinz (Baby Boys, Samia, Miloe) voor zijn hand bij het vormgeven van het album. Hinz, een opkomende St. Paul-producer en een andere vriend sinds de middelbare school, is een relatief nieuwe naam in de studio, maar iemand die uiteindelijk de grootste invloed had. Hij stopte vele uren in de plaat en liet zijn vingerafdrukken achter over de hele productie – de vervormde drums op “2 Young to Die”, de drumkit op “Boys” gemaakt op een letterlijke prullenbak een set vuilnisbakken, potten en pannen, of ‘Listerine’, waar Allen in een geïmproviseerd dekenfort aan het spelen was. Afgezien van zijn experimenten en vele uren aan het sleutelen aan de geluiden, diende hij ook als een rally-oproep voor de band, waardoor ze weer op het goede spoor kwamen, een bemoedigende en zelfverzekerde kracht die de band hielp om de beste versie van zichzelf te worden.
LP3 is dan ook hun sterkste en meest complete werk tot nu toe — een vers geïnkt portret dat jonge volwassenheid en identiteit blootlegt en, belangrijker nog, hoe die persoonlijke identiteit past in een grotere kameraadschap. Het laat zien hoe opgroeien gewoon kan voelen als iets dat altijd aan je voorbij gaat als je het probeert vast te pakken; het is een push-and-pull van loslaten of steviger vasthouden – en uitzoeken wat het belangrijkst is. Door filmische, sonische helderheid is LP3 een overweldigend verslag van moed en vasthoudendheid; teerhartig struikelen dat je toch op de goede weg brengt.