Britse indie rock band The Wombats is na een pauze van vier jaar terug met hun vijfde album. Op ‘Fix Yourself, Not The World’ laat het trio een nieuwe kant van zichzelf horen. Waar The Wombats als indie rock band begonnen, laten ze op dit vijfde album heel veel pop horen. Geen probleem wanneer dit goed is uitgevoerd. En gelukkig doen ze dat!
Dat typische Wombats geluid dat op wereldwijde monsterhit ‘Let’s Dance To Joy Division’ zijn intrede maakte, is opnieuw sterk aanwezig. Het zorgt voor herkenbare nummers die af en toe wel op elkaar kunnen lijken. Een zeer vernieuwend album binnen het genre is het dus niet geworden. Voor The Wombats zelf is het wel vernieuwend en zeker iets wat je nog niet eerder van hen hebt gehoord.
Zoals vaker deze jaren is ook ‘Fix Yourself, Not The World’ een corona-plaat. De bandleden werkten apart van elkaar vanuit Los Angeles, London en Oslo en namen ieder hun eigen deel op. Klinkt onhandig, maar deze rare tijden hebben wel bewezen dat de creativiteit van muzikanten geen limiet kent. ’s Ochtends bespreken wat er vandaag moet gebeuren en ’s avonds alle opnames met de hulp van een producer samenvoegen tot een nummer. Het is een aparte werkwijze. Maar de beste pop- en rockproducers van deze tijd zijn dan ook gevraagd hun steentje bij te dragen. Onder andere Jacknife Lee (U2, The Killers), Gabe Simon (Dua Lipa, Lana Del Rey) en Paul Meaney (Twenty One Pilots, Nothing But Thieves) werkten mee aan dit album.
Voorafgaand aan dit album, kwam in 2021 al de EP ‘Everything I Love Is Going To Die’ uit. Hierop staan vier nummers die ook op ‘Fix Yourself, Not The World’ voorbijkomen. Dat deze vier eerder zijn uitgebracht, is zeer begrijpelijk. Alhoewel het hele album een enorme popsfeer heeft, knallen deze er wel bovenuit. Een ideale manier om kennis te maken met de Wombats anno 2022.
Single ‘If You Ever Leave, I’m Coming With You’ mag dan (nog) niet van het kaliber ‘Let’s Dance To Joy Division’ zijn, maar komt dicht in de buurt. The Wombats zijn het niet verleerd om dansbare nummers te maken die net wat anders zijn dan andere top 40 nummers. Zo weten ze hun eigen indie genre perfect te combineren met aanstekelijke popmuziek. Maar dan wel op zo’n manier dat het niet als pure pop bestempeld kan worden, maar in de indie hoek blijft hangen.
Hoogtepunten op ‘Fix Yourself, Not The World’ zijn het opbouwende ‘Method To The Madness’ en het meest indie rock nummer ‘Ready For The High’. Dat eerste nummer begint met een enkele gitaarriff die wordt ondersteund door piano en de bassdrum. Simpel, maar toch trekt het je aandacht om verder te luisteren. Onder andere omdat dit een van de weinige nummers op het album is dat vrij rustig begint. Misschien iets te rustig zelfs voor The Wombats. Maar dit maken ze tegen het einde van het nummer helemaal goed wanneer de kenmerkende stem van Matthew Murphy plaatsmaakt voor zijn gitaarspel, de drums van Dan Haggis en het basritme van Tord Øverland Knudsen. Een atypisch Wombats nummer dat met een typisch Wombats-geluid eindigt.
‘Ready For The High’ is wat dat betreft dan weer het hardste nummer op het album en nijgt dan ook naar alternatieve rock. Beginnend met wat akkoorden op een akoestische gitaar, komen al snel de elektrische gitaar, bas en drums erbij. Dat The Wombats goed presteren op de hardere nummers, betekent niet dat zij hun popkant hebben overschat. Het is een nieuwe ontdekking geweest binnen hun muzikale carrière die enorm goed heeft uitgepakt. De uit Liverpool afkomstige band weet wel hoe je muziek moet maken. Of dit nu indie rock of pop is! (8/10) (AWAL)