Na een lange coronapauze met een enkel livestreamconcert in het Scheepvaartmuseum mag de Nederlandse alternatieve rockband Kensington nu eindelijk weer echte optredens geven. In september gaven ze in TivoliVredenburg in thuishaven Utrecht drie akoestische optredens, waarvan ook een album zal uitkomen, en op vrijdag 5 november stonden ze in de Lotto Arena in het Vlaamse Antwerpen.
Het Antwerpse optreden begon niet met ‘Regret’, het nummer dat een tijd lang het vaste indrukwekkende begin van Kensington’s optredens was, maar met het wat tammere ‘Part of Me’. Een rustige inkomer, die toch goed werd ontvangen door het publiek. Daarna volgde ‘Riddles’ met gelijk een hele lading confetti. En waarom ook niet, ze hadden immers iets te vieren. Voor de band en een groot deel van het publiek was dit hun eerste grote optreden in anderhalf jaar.
Tijdens ‘Sorry’, met gitarist Casper Starreveld op de piano, verschenen er in het publiek al een paar lichtjes. Die bleven aan tijdens het volgende nummer, ‘Uncharted’ en er gingen direct al wat handen de lucht in. Ze bleven aan bij de beide delen ‘Chronos’ en zorgden voor een geweldige sfeer in het Antwerpse. Bij ‘Perfect Family Day’ vroeg de band om nog meer lichtjes en volgde hét lichtjesnummer ‘Little Light’. Het was helaas het laatste nummer van de officiële setlist, en de band ging van het podium met een verdiend applaus.
Na een korte break kwam de band weer terug voor een flinke toegift, die het publiek absoluut verdiende. Veel fans moesten immers erg lang wachten voor ze hun favoriete band weer eens aan het werk konden horen en zien. Een start met ‘All for Nothing’ gaf aan dat de band er nog altijd veel zin in had. Er volgde het ene na het andere nummer waarop het publiek helemaal los ging zoals publiekslievelingen ‘War’, Streets’, ‘Home Again’ (met confetti en mensen die op elkaars schouders gingen zitten) en als afsluiter het altijd indrukwekkende ‘St Helena’.
Het was in de Antwerpse Lotto Arena weer een echt Kensington-optreden met veel confetti, vuur en een enthousiast publiek, net als er voor corona was. Kensington is terug van eigenlijk nooit echt weggeweest.
Foto’s: Irene Witpaard