Als je zo’n wereldster bent als Elton John, is het een koud kunstje om een samenwerking aan te gaan met wie je ook maar wil. Dat deed hij in het verleden al met onder anderen John Lennon, Dionne Warwick, Stevie Wonder, Gladys Knight, Cliff Richard en George Michael. Niet de minste namen, maar goed, succes dwing je uiteindelijk ook een beetje af natuurlijk, want uiteindelijk bracht de Brit al meerdere albums uit, samen met andere artiesten; ‘Duets’, ‘The Union’ en het remixalbum ‘Good Morning to the Night’. Nu zijn vierde, ‘The Lockdown Sessions’.
‘The Lockdown Sessions’ is een album dat de afgelopen 18 maanden is opgenomen met namen als Nicki Minaj, Charlie Puth, Gorillaz, Miley Cyrus en natuurlijk Dua Lipa, welk duet de laatste weken een grote hit werd op de radio. Opgenomen op afstand met artiesten die Elton graag had leren kennen. Op dit album werkt Elton min of meer als sessiemuzikant samen met verschillende grote namen uit de muziekindustrie. Een compleet nieuwe manier van werken, en dat merk je. Helaas.
Ja, ‘Cold Heart’, de samenwerking met Dua Lipa, is een groot succes, maar hoe pijnlijk dan ook, dat is dan ook meteen het beste nummer dat er op ‘The Lockdown Sessions’ staat. Het nummer zorgde voor een record, aangezien hij nu als enige soloartiest ooit in zes verschillende decennia een Top 10-single scoorde in het UK. Dat record is hem ook zeer zeker gegund, en er zijn ook weinig artiesten op te noemen wie de mijlpaal meer verdienen dan Elton John. Maar het mag wel gezegd worden dat als John op deze manier door zou blijven gaan, er geen 7e decennium aan toe gevoegd gaat worden. Goed, zijn leeftijd (Elton John is inmiddels 74 jaar) speelt daar ook een klein beetje mee mee en zijn afscheidstournee is ook al gepland, maar toch. Mocht de artiest hierna ook stoppen met nieuwe albums uitbrengen, dan zal Elton John de boeken ingaan als de grote wereldster die op zijn dieptepunt is gestopt. En dat zou zonde zijn.
De flamboyante rasartiest verdient meer dan ‘The Lockdown Sessions’. Een overzicht van heropnames van eigen hits en hits van anderen, het had beter kunne uitpakken. Goed, ‘Nothing Else Matters’, dat hij samen met Metallica bassist Robert Trujillo, Red Hot Chili Peppers drummer Chad Smith, meester cellist Yo-Yo Ma, de Amerikaanse singer-songwriter WATT en zangeres Miley Cyrus opnam, is na het duet met Dua Lipa het andere hoogtepunt. Maar dat komt niet zo zeer door Elton John als door het frontwerk van Miss Cyrus, die het nummer trekt. Maar ja, wat kan Miley sinds ‘Midnight Sky’ eigenlijk nog fout doen? Ja, het pianospel van John aan het einde van het nummer is geweldig, net als hij op nummers als ‘It’s a Sin’ (Samen met Years & Years) en ‘Stolen Car’ (met Stevie Nicks) laat horen, maar kom op John, je kan beter.
‘The Lockdown Sessions’ is helaas niet geworden wat we ervan verwacht hadden, en het doet soms pijn aan de oren om de geniale muzikant zo te horen afzakken. Het is wellicht zelfs het slechtste album van Sir Elton John sinds ‘The Fox’, uit 1981. En dat was al een album wat we liever zouden vergeten. Laten we hopen, nee we gunnen het Elton, dat hij hierna nog een echt album kan opnemen om zijn imposante carrière mee af te sluiten, want met ‘The Lockdown Sessions’ heeft Elton John niet veel goeds achter gelaten voor de wereld. (5/10) (EMI)