De band metal/doomrock band Lucifer werd in 2014 opgericht door Johanna Platow Andersson, zij heette toen nog Johanna Sadonis, en woonde in Berlijn. De band is ‘70’s georiënteerd, zowel qua muziek als qua sound. Ze hebben zich laten inspireren door bands als Black Sabbath, Blue Öyster Cult en Fleetwood Mac. Er zijn diverse wisselingen geweest in de bezetting, Johanna verhuisde een aantal jaar geleden naar Stockholm. De vijf bandleden gebruikten de pandemie om een nieuw album op te nemen. Maxazine sprak met oprichtster/zangeres Johanna en haar man Nicke Andersson Platow, hij is de drummer van de band. Daarnaast speelt hij onder andere in The Hellacopters, niet als drummer, maar als zanger/gitarist.
Nicke vertelde dat ze nooit veel tijd tussen twee albums laten zitten, maar de release van ‘Lucifer IV’ was door de pandemie wel wat sneller dan gepland. Één van positieve dingen van de pandemie was dat ze zich helemaal konden focussen op het album. Johanna vervolgt: “We proberen altijd het positieve te zien in de negatieve dingen. We willen het beste ervan maken en productief blijven. Het gaat goed met ons. We staan te popelen om weer te kunnen touren. Beide tours, die van november en februari zijn al twee keer uitgesteld. Voor de eerste pandemie hadden we ‘Lucifer III’ uitgebracht, we mogen straks dus twee albums promoten!”
Travel-break
Zweden werd niet zo hard getroffen, er was geen complete lockdown, ze konden dus met de band repeteren. Wel was er een avondklok en wat aanbevelingen. Johanna en Nicke wonen buiten Stockholm, op een vrij afgelegen plaats. Ze hadden heel weinig contact met anderen, wel hadden ze contact met de band. Nicke heeft een eigen studio, dus konden ze gewoon opnemen. Dat maakte het allemaal wel gemakkelijker. Het thuisblijven was niet zo moeilijk voor Johanna en Nicke, deze huismussen gaan sowieso niet vaak uit. Ze werken graag thuis en zijn creatief. Ondanks alles was het toch fijn om een ‘travel-break’ te hebben.
Johanna hierover: “Men neemt het eigenlijk als vanzelfsprekend aan, dat men de vrijheid heeft om naar shows en cafés te gaan en te reizen. Maar dat weggaan is wel slecht voor het milieu. Ik hoop dat men geleerd heeft dat het thuis ook fijn kan zijn. Dat langzamere tempo van het leven was niet eens zo heel verkeerd. Als ik mijn ouders (in Duitsland) ga bezoeken, pak ik zeker een keer de trein in plaats van het vliegtuig. Twee maanden geleden heb ik ze voor het eerst, sinds de start van Covid, weer gezien.”
Nummer 7
Het getal 7 is bijzonder voor Johanna, het komt steeds terug. Haar volledige naam Johanna Claudia Sadonis, bestaat uit drie keer 7 letters. Ze is geboren op 21 januari, dat is 3 x 7. Ook de naam Lucifer bestaat uit 7 letters. Johanna koos de bandnaam als uiting van verschoppeling, zoals engelen die uit de hemel worden gezet door een god. De zonden in het Christendom zijn vaak wel de leuke dingen in het leven zoals rock ‘n’ roll. Dat is waarom de duivel een terugkerend thema is in de teksten.
“Ik kan me met het imago van deze verschoppelingen identificeren. Het is een misverstand om Lucifer als duivels, of als iets slechts te zien. Zelfs Mick Jagger heeft sympathie voor de duivel.”, aldus Johanna. Zij is spiritueel, zij ervaart dat er meer is tussen hemel en aarde. Bij de vraag aan Nicke of hij ook spiritueel is, is zijn antwoord duidelijk: “Nee.” Waarop hij vervolgt: “Misschien ben ik op een andere manier wel spiritueel, voor mij is muziek een vorm van spiritualiteit. “
Johanna heeft alle teksten voor Lucifer geschreven, bijna overal zit een verborgen betekenis in. Het zijn persoonlijke verhalen, maar dan speciaal verpakt. Johanna legt het uit dat het schrijven van teksten soms een vorm van therapie of wraak is, maar het kan ook opbeurend werken. Het is een collage van het echte leven en combinatie met fantasie. Zij schildert als het ware haar eigen wereld.
Crucifix en vrouwenrechten
In ‘Crucifix’ zit het thema vrouwenrechten verweven. De daarin benoemde brandstapel is een verwijzing naar de ketters en de heksen. Johanna vertelt: “Als vrouw heb je het recht om je eigen leven leiden, en je eigen keuzes maken. Maar dat gaat nog lang niet altijd goed. Er is nog steeds geen gelijke behandeling van mannen en vrouwen, en dat geldt ook in de muziekwereld. In de tekst zit ook humor en ironie verwerkt. Daar houd ik van, het is een goede manier om met moeilijke situaties om te gaan.”
Johanna heeft in de Zuid Europese landen meer last van seksistische opmerkingen dan in bijvoorbeeld Duitsland. “Als frontvrouw die in de schijnwerpers staat lijkt het soms wel of ik een levende schietschijf ben”, zegt Johanna. “Mensen kennen me niet maar hebben wel een mening en zeggen die sh*t dan ook. Als je iets anders bent dat de gemiddelde, is dat blijkbaar een reden om allerlei vervelende en negatieve dingen jaar je hoofd geslingerd te krijgen. Zeker als vrouw ben je blijkbaar een doelwit, het is zo oneerlijk. Als men gedronken heeft, wordt het nog erger.”
Nicke ziet ook de verschillen in de landen met betrekking tot de behandeling van vrouwen. In het ene land gaat het beter dan het andere. Zweden is wat progressiever wat dat betreft, maar over het algemeen is er nog een lange weg te gaan.
Phobos
Bepaalde woorden hebben meerdere betekenissen, soms kunnen de teksten om meerdere manieren geïnterpreteerd worden. In het laatste nummer wordt gezongen over “a cosmic haze”, wat zowel mist als wiet kan betekenen. Toch gaat dit nummer niet over wiet, maar over angst. In de Griekse mythologie is Phobos de god van angst, het woord fobie is hiervan afgeleid. Johanna schreef dit nummer over een vriendin, de angsten beheersen haar leven, en zij is niet in staat deze te overwinnen. De “haze” reflecteert min of meer het neerwaartse verloop van de ziel.
Nicke en Johanna houden beiden van geschiedenis, dat is terug te zien in de teksten. Er zijn veel interessante dingen gebeurd in het verleden, het is belangrijk om ervan te weten, vindt Nicke. Johanna vindt de ontwikkeling van de mens en de beschaving boeiend. In de Middeleeuwen heerste de pest in Europa, men deed de behoefte toen op straat. Als je dan kijkt naar de het oude Egypte en de Romeinen die waren eeuwen daarvoor al zo veel verder. “Toen ik in Berlijn een Egyptische tentoonstelling bezocht, ging mijn hart sneller kloppen”, vertelt ze enthousiast. “Ik realiseerde mij hoe oud hun beschaving is, en hoe mooi het allemaal is. Ik bewonder niet alleen hun kijk op het leven en de dood. Ook hun visie op het leven ná de dood, hun goden en hun kennis van de zon en de sterrenbeelden vind ik fascinerend.”
Lucifer online
Wie op You tube zoekt naar de naam Lucifer komt de Nederlandse band tegen, met de hit ‘House for sale’ (1975). Dat vinden Johanna en Nicke wel leuk. Ze zijn minder blij met de tv serie met dezelfde naam. Deze serie kwam zo’n twee jaar na het ontstaan van de band uit, en daar balen ze best van, bovendien vinden ze de serie niet echt goed. “Misschien had ik een naam moeten kiezen die uniek is als je googelt. Maar het is wat het is, en ik ga de naam niet veranderen”, sprak Johanna. Nicke voegde hieraan toe: “Ik hou van deze bandnaam!” En gelijk hebben ze!
Tijdens hun tour in november staan ze twee keer in Nederland. 13 november staat Lucifer in Gigant in Apeldoorn, en een dag later in Mezz, Breda. En 6 februari staan ze gepland in Willem Twee, Den Bosch. Laten we hopen dat deze optredens nu wel door kunnen gaan! En last but not least: het album ‘Lucifer IV’ komt 29 oktober uit.