In 2017 bewees Nick Cave zelfs in de Ziggo Dome intimiteit over te brengen. Daar zou hij met The Bad Seeds eerder dit jaar weer staan, maar de show werd gecanceld door de inmiddels bekende reden van de pandemie. Tijdens de lockdown maakte Cave met zijn Bad Seeds compagnon Warren Ellis het album ‘Carnage’ die in dezelfde lijn ligt als de vorige twee albums ‘Skeleton Tree’ uit 2016 en ‘Ghosteen’. In plaats van een tournee langs grote zalen doen beiden heren nu theaters aan. Waaronder dit weekend twee uitverkochte avonden in Carré, Amsterdam. Een zaal die aansluit bij de intimiteit van het recente album.
Het is geen tour met The Bad Seeds, dus geen publieksfavorieten als ‘The Mercy Seat’ of ‘Tupelo’ kwamen voorbij, ondanks verzoek uit de zaal. Maar Cave was allerminst dwars tegen de zaal en kondigde laconiek speciaal voor deze aanvragers andere nummers aan. De hoofdmoot lag vooral bij de laatste twee albums ‘Ghosteen’ en ‘Carnage’. Wat gelijk duidelijk werd toen de synthesizertonen van ‘Spinning Song’ de avond opende. Met een kleine setting met naast Cave en Ellis op drums Johnny Hostile en drie achtergrondzangers T Jae Cole, Janet Rasmus en Wendi Rose, die voor het eerst floreerden in ‘Lavender Fields’.
De laatste twee albums zijn vrij elektronisch, maar toch werd het een vrij gevarieerde avond. Waar aan het begin van de avond stampend geweld met een nieuw nummer als ‘White Elephant’ werd afgevuurd, daar zorgden een klein gehouden pianoversie van ‘I Need You’ uit 2016 voor het eerste kippenvelmoment. Waar de T-Rex cover ‘Cosmic Dancer’ verrassend goed erachter aan paste.
Waar Cave vroeger, decennia geleden, bekend stond om zijn norse houding, daar is hij tegenwoordig een heuse gastheer die vrij toegankelijk is in interactie met zijn publiek. Bij ‘Balcony Man’ kreeg hij iedere keer bij het woord “Balcony” een juichend balkon op Carré. Het zorgt voor een intieme sfeer.
In feite kregen we een flinke pleister op de wond van het eerder door corona afgelaste Ziggo Dome concert die hier ruimschoots misschien wel werd overtroffen. Misschien past de muziek van de laatste twee albums ook beter in een Carré dan een grootse Ziggo Dome, maar als een soort inhaalslag kwamen er maar liefst drie toegiften. Eén daarvan was ‘Henry Lee’ waarin zangeres Janet Rasmus de rol van Cave’s ex-geliefde PJ Harvey voor haar rekening nam en daarin ruimschoots slaagde.
Cave benadrukte nog eens bij één van de toegiften hoe bijzonder dit moment was na alle lockdowns dat het weer mogelijk was om in Nederland op te treden. Waarmee hij met deze concerten in Carré juist wel een meer onvergetelijk was dan zijn tweede keer Ziggo Dome geweest zou zijn.