Op 5 november brengt trompettist Ibrahim Maalouf zijn nieuwe album uit. Het betreft een kerstalbum met daarop maar liefst 28 kerstklassiekers die we allemaal al kennen. Maalouf laat in het begeleidende persbericht weten dat hij hoopt dat ‘First Noel’ niet weer het ‘zoveelste’ kerstalbum zou worden met Frank Sinatra-achtige crooners en Hollywood-achtige arrangementen. Hij wilde het graag eenvoudig en bescheiden houden, de melodie centraal laten staan.
Dit is maar zeer ten dele gelukt. De melodie staat weliswaar centraal en die wordt door Maalouf gespeeld op zijn trompet, maar voor de rest is het een verschrikkelijke draak van een album geworden. De achtergrondkoortjes uit een doosje laten elk tandglazuur afbrokkelen als je ernaar luistert. De nylon snaren op die irritant aanwezige gitaar klinken zo verschrikkelijk zoet dat je nergens meer zin in hebt. En het gaat maar door, 28 tracks lang. Het is een marteling om dit album te moeten luisteren. Hoeveel kerst cd’s met dit repertoire zijn er in de geschiedenis van de mensheid nu al gemaakt? Waarom doen mensen dit elkaar aan? Verschrikkelijk.
Het is allemaal extra erg omdat Maalouf zo ongeveer de hipste cat op de scène is. De Libanees/Franse trompettist gaf ons onlangs nog het meer dan fenomenale ‘9 jours a Raqqa, de soundtrack van de bijbehorende film. Daar is niet naar te luisteren zonder overal kippenvel te krijgen. ‘Levantine Symphony No.1’, zelfde laken een pak. Magistrale werken die een apart hoofdstuk in de muziek verdienen.
En dan nu dus een dieptepunt in de carrière. Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat de man hier uit vrije wil ervoor gekozen zou hebben om dit album te maken. In plaats van het creëren van nieuwe muziek, kunst op het snijvlak van verschillende stijlen zoals we hem kennen, speelt hij hier als een dociele muziekleraar op een basisschool een groot aantal kerstliedjes in op een niveau dat hem niet waardig is. Laten we dit ‘album’ heel snel vergeten. Dit is een weeffout die verder geen gevolgen mag hebben voor Ibrahim Maalouf. Daar is man te goed voor. (3/10) (V2 records)