Aquaserge komt eind november een knap nieuwe album voorstellen in Brussel. Denk aan een cross-over ‘hedendaags klassiek / alternative, bij momenten aanleunend bij jazz’. Zappa zou er niet vies van geweest zijn.
De Franse band Aquaserge is lang een goed bewaard geheim geweest, maar ondertussen uitgegroeid tot een ondergrondse drijvende kracht in de internationale muziekscene die vele muzikanten heeft geïnspireerd en beïnvloed. De bandleden zijn ook betrokken (geweest) bij Tame Impala, Stereolab, Melody’s Echo Chamber, Aksak Maboul en Acid Mothers Temple.
Het nieuwe album van Aquaserge is een heel bijzonder project waarbij de band zichzelf een uitdaging stelde: inspiratie putten uit vier belangrijke, atypische figuren uit de hedendaagse klassieke muziek van het midden van de 20e eeuw (Ligeti, Scelsi, Varèse en Morton Feldman), om zo een album te schrijven en op te nemen dat op een boeiende manier de grenzen doet vervagen tussen rock en wat vroeger ‘serieuze muziek’ werd genoemd.
Het album, getiteld ‘The Possibility of a New Work for Aquaserge’ (de titel is geïnspireerd op die van een stuk van Morton Feldman), verschijnt op 15 oktober in het kader van ‘Made To Measure’, de gevierde composers reeks van Crammed Discs, die in 2021 na een lange pauze weer nieuw leven wordt ingeblazen.
The Possibility of a New Work for Aquaserge is ook de titel van een muziektheatervoorstelling “The Possibility of a New Work for Aquaserge – Lost in a Guitar Case”, die Aquaserge in verschillende Europese steden zal opvoeren, o.a. in het kader van open-minded hedendaagse muziekfestivals als Art Musica (27/11 te Brussel) en Aujourd’hui Musiques (Perpignan).