Muziek heeft een hele reeks voordelen voor de gezondheid, maar weet u ook dat muziek invloed kan hebben op uw bedrijf? Wetenschappelijk onderzoek heeft in de loop der jaren bewezen dat muziek therapie-achtige effecten heeft op de hersenen. Luisteren naar muziek kan de stemming verbeteren, pijn verminderen en angst beheersen.
Wanneer klanten uw zaak bezoeken, weten zij al welk product of welke dienst zij willen kopen. Maar met muziek kunnen uw klanten uiteindelijk meer tijd in uw zaak doorbrengen en zelfs meer kopen. Een saaie achtergrond zal uw klanten vervelen en de kans op terugkerende klanten verkleinen. Lees verder om te ontdekken hoe u de verkoop van uw bedrijf met muziek kunt stimuleren.
Breng uw klanten in een betere stemming
Klanten bekeren gaat gemakkelijker als de persoon in een goede stemming is. Zelfs het personeel zal in betere energie zijn als er een goed-gevoel-muziekje op de achtergrond is. Onze hersenen maken dopamine (de chemische stof die ons goed doet voelen) vrij telkens als wij naar muziek luisteren, zodat wij ons levendig voelen.
Muziek vermindert angst
Het laatste wat u voor een zaak wilt, zijn angstige klanten of gestresseerd personeel. Muziek brengt verschillende variaties in de sfeer teweeg, wat ook kan helpen om verschillende klanten aan te trekken. Zorg ervoor dat u verschillende muziekstijlen hebt met precies het juiste volume.
Sommige klanten vinden het moeilijk om tussen gelijksoortige producten te kiezen of om een budgetbeslissing te nemen. Muziek helpt de klanten om niet te veel na te denken, terwijl het hun winkelervaring versterkt.
Muziek kan het gedrag van klanten beïnvloeden
Communiceer subliminaal naar uw klanten via muziek. Onderzoek wijst uit dat u het gedrag van de klant kunt beïnvloeden, afhankelijk van de achtergrondmuziek. Opzwepende muziek is perfect voor lawaaierige plaatsen waar uw zaak moet opvallen. Koele, vlotte muziek geeft sfeer in meer chique zaken.
De klant blijft langer
Er is een onmiskenbaar verband tussen muziek en de activiteit van de klant bij verschillende klanten. Zo blijven klanten en cliënten langer wanneer er vlotte, langzame muziek speelt. Ook zullen klanten geduldiger zijn in de rij. Hoe meer tijd een klant in uw zaak doorbrengt (zowel fysiek als online), hoe meer geld hij uitgeeft. Bij online gokkast casino’s is het bijvoorbeeld duidelijk dat spelers meer plezier aan hun spel beleven en meer winnen op gokkastspellen wanneer er achtergrondmuziek is. U kunt dit eens uitproberen op casinobelgie.com en de beste casino’s kiezen om te spelen.
Verhoogt de interactie met de klant
Mensen hebben veel vriendschappen gesloten door een favoriet liedje te delen. Muziek brengt mensen van verschillende achtergronden samen. Mensen zullen eerder geneigd zijn tot interactie met uw bedrijfspersoneel en andere klanten wanneer er muziek op de achtergrond is.
Verhoogde productiviteit
Uit onderzoek blijkt dat het spelen van muziek in de zaak leidt tot meer productiviteit en een gelukkiger personeelsbestand. Verschillende tempo’s van muziek beïnvloeden het personeel op verschillende manieren. Snellere en hardere muziek is bijvoorbeeld levendig en motiverend. De meeste werknemers zijn het erover eens dat snelle muziek de eentonigheid vermindert en helpt om het energieniveau op peil te houden. Langzame muziek daarentegen gaat gepaard met ontspanning en gemak; zij maakt zelfs een slechte dag beter.
Of het nu eigentijdse muziek is of klassiekers, muziek spelen in uw bedrijf kan veel positieve effecten hebben. De klanten zullen zeer tevreden zijn, en het personeel zal levendig en blij zijn om te werken!