Investeren in jouw favoriete artiest kan een goed idee zijn als het iets is waar je echt van houdt en in gelooft. Maar het kan riskant zijn, daarom is het belangrijk om goed onderzoek te doen. Omdat de muziekindustrie de afgelopen jaren snel is gegroeid, zijn veel beleggers bereid om muziekinvesteringen in hun portefeuilles op te nemen om hun portefeuilles te diversifiëren en te stabiliseren wanneer de markt hapert. In het kader van Covid-19 is streaming populairder geworden onder YouTube-gebruikers. Aangezien mensen thuis moesten blijven tijdens de lockdown hebben ze manier gevonden om te ontspannen of plezier te hebben met het streamen van muziek.
Je kunt royalties verzamelen voor nummers die je niet eens hebt geschreven
Muziekroyalties zijn compenserende betalingen die worden ontvangen door rechthebbenden (songwriters, componisten, artiesten en hun respectievelijke vertegenwoordigers) in ruil voor het gelicentieerde gebruik van hun muziek. Deze royalty’s worden uitbetaald door instellingen die de muziek gebruiken, denk aan tv-zenders, radio zenders of als een nummer bij een winkel zoals Zara wordt afgespeeld.
Er zijn tijden dat een artiest de royalties voor een nummer bezit, maar nu liever een deel van het geld willen hebben omdat ze bijvoorbeeld een huis willen kopen. Artiesten kunnen de rechten van een royalty voor een bepaald nummer op een veiling zetten met een minimumbod dat hij of zij accepteert. Zodra de royalties zijn ingekocht, worden de royalties om het half jaar of kwartaal uitbetaald door een organisatie.
Mariah Carey is een van de artiesten die goed verdient met royalties, elk december luisteren mensen naar ‘All I want for Christmas is you’ die was uitgebracht in 1994. Het nummer heeft meer dan 60 miljoen dollar aan royalties verdiend sinds het werd uitgebracht en elke keer dat het beluisterd wordt verdient zij er geld mee.
Crowdfunding
Muziekfans en supporters zijn vaak geïnteresseerd in het helpen van hun favoriete songwriters en muziekuitgevers om geld vrij te maken voor hun volgende creatieve idee.
Een probleem met crowdfunding voor muziekmakers is het vinden van ‘beloningen’ die fans willen en die ook financieel en logistiek haalbaar zijn. Daar komt nog het werk achter de schermen bij dat crowdfundingprojecten uit de tijd haalt die nuttig kunnen zijn voor de creativiteit zelf. Beide problemen kunnen de kwaliteit van een project verder drukken dan redelijkerwijs kan worden volgehouden.
Het concept lijkt veel op het kopen van aandelen in een bedrijf, een fan koopt een percentage van een nummer van een songwriter of een uitgever en wordt vervolgens een paar keer per jaar betaald op basis van de inkomsten die worden gegenereerd door het commerciële gebruik van het nummer: koop 1% van een nummer, ontvang 1% van de royalty’s die voor dat nummer worden gegenereerd. Er is een minimum waaraan een nummer moet voldoen om te worden gefinancierd, dus de muziekmakers krijgen de kans om indirecte feedback op hun ideeën te ontvangen bij het aanbieden van elk nummer deal. Lijk het jou wat om te investeren in muziek? Kijk dan op markets.com om meer informatie te vinden over hoe je verder hier aan de slag mee kan gaan.