Bluesrockartiest Joe Bonamassa is weer terug uit de studio met een gloednieuwe single van zijn langverwachte komende album dat later dit jaar uitkomt. ‘Notches’ is nu uit, is een lekkere rock-song en brengt een eerbetoon aan de veerkrachtige geschiedenis van de artiest. Maar ook aan de toekomst waarbij hij meer en meer genres verkend en combineert.
Joe zingt de blues getinte teksten van ‘Notches’ met een vocaal bereik dat beter wordt met elke release. Hij showt zijn capaciteiten als rock zanger als hij zingt: “I got miles under my wheels. Notches in my walkin’ cane.” Hij houdt niet in en geeft alles en levert een fris, onbekend geluid dat op niets lijkt van wat hij eerder heeft gedaan.
De ‘high-brow’ muziekvideo voor ‘Notches’, geregisseerd door Paul Van Kan volgt een man op een roadtrip, die naar heinde en verre reist op zoek naar zijn tegenstander. Ondertussen ontmoet een oudere rebel met een wandelstok, symbolisch voor Joe’s teksten, de andere man voor een verrassend einde dat stof tot nadenken geeft.
De wandelstok verwijst naar de zware strijd die Joe voerde met de muziekindustrie. Hierop terug kijkend, zegt hij: “Twenty years ago, I recorded a record of covers that eventually was called ‘Blues Deluxe’. It was recorded at Bobby Nathan’s studio in Manhattan. It captured an energy and purpose that always stuck with me as an artist. I lived in New York City at the time and times were pretty tough. My weekly routine was a combination of hustling sessions, gigs, and opportunities that seemed few and far between. I was hungry. Literally and figuratively. The music business is tough, very tough. Especially back in those days when major labels pulled all the strings and, in my case, all the punches. I subsisted on a basic diet of peanut butter and jelly and ramen noodles, purchased at the bodega on the corner of 83rd and Columbus Avenue.”
Ook belichaamt de stok de ups en downs die Joe heeft meegemaakt terwijl hij de minder voor de hand liggende weg nam en uiteindelijk zijn succes vond. Ouder in jaren, maar wijzer in opgedane kennis, heeft zijn nieuwe geluid een rauwe en vitale smaak, doorweeft met een vastberaden vaardigheid die alleen kan worden verkregen door jaren van doorzettingsvermogen en onverzettelijke toewijding.
Nu is de hedendaagse Joe, bijna twee decennia na zijn tijd in de stad, op de top van zijn kunnen en terug in New York. Voor het opnemen van ‘Notches’ ging Bonamassa de studio in met zijn vaste partners Kevin Shirley als producer en zakenpartner Roy Weisman als uitvoerend producent. De single, geschreven met Charlie Starr (Blackberry Smoke) werd opgenomen in New York City in Germano Studios/The Hit Factory en bevat Steve Mackey (bas), Lachy Doley (piano), Bunna Lawrie (didgeridoo), Bobby Summerfield (percussie) en Late Night with David Letterman’s Anton Fig (drums en percussie) die ook altijd op pad is met Joe als lid van zijn liveband, samen met Mahalia Barnes, Juanita Tippins en Prinnie Stevens als achtergrondzangers. Het prachtige artwork is gemaakt door Hugh Syme (Rush, Aerosmith, Whitesnake).
Misschien meer dan ooit, heeft Bonamassa nu de controle over zowel zijn kunstenaarschap als zijn bedrijf volledig in eigen handen. Met 24 #1 albums op zak, jaarlijks uitverkochte tours over de hele wereld en zijn jaarlijkse muziek cruises is hij onverslaanbaar. Hoewel nederig als hij is, weet Joe wat hij waard is en is klaar voor de volgende stappen in zijn carrière. ‘Notches’ is hier het beste voorbeeld van; Joe Bonamassa op zijn best, klaar om te rocken.
‘Notches’ is een nummer dat gemaakt is om live te worden gehoord op de tribunes, luid knallend uit de luidsprekers. Gelukkig voor de fans gaat Joe deze maand weer op tournee in de VS, te beginnen aan de westkust aan het einde van deze maand om vervolgens door de rest van het land te reizen gedurende het herfstseizoen voordat hij het podium op zee betreedt voor zijn ‘Keeping The Blues Alive At Sea VII cruise’, zeilend van Miami naar Ocho Rios op Jamaica van 21 tot 25 februari 2022 op de Norwegian Pearl.