De Britse indiepopband London Grammar heeft op 16 april hun derde album ‘Californian Soil’ uitgebracht. Met het introductienummer met de gepast titel ‘Intro’ wordt het album ingeleid met mystieke en mysterieuze klanken. De toon is gezet.
Het trio London Grammar is het meest bekend door de kenmerkende stem van zangeres Hannah Reid. In Nederland is de band vooral bekend geworden met het sterke nummer ‘Strong’, maar ook op ‘Californian Soil’ komen meerdere hits voorbij. Onder andere ‘Lose Your Head’ en ‘How Does It Feel’ zijn perfecte nummers om het album ook bij het grote publiek kenbaar te maken. Vergelijkingen met bands als Florence + The Machine en Imagine Dragons kunnen hier dan ook wel gemaakt worden.
De akoestische klanken van de gitaar en piano die eerdere muziek van London Grammar typeert, worden langzaam ingewisseld voor digitale klanken. Dit past prima bij de band en komt goed tot zijn recht op dit album. Dat met name de stem van Hannah Reid goed tot haar recht komt op digitale muziek, heeft de band al bewezen op de samenwerking met producer Flume op ‘Let You Know’. Huidige hit ‘How Does It Feel’ zou ook zomaar een nieuwe samenwerking met de producer kunnen zijn, maar is toch echt het werk van London Grammar zelf.
Met de albumtitel, het titelnummer ‘Californian Soil’ en de afsluiting ‘America’ heeft niet alleen de muziek op het album een thema, maar ook de titels en songteksten. Waar de meerderheid van de nummers gaan over verliefd worden en het verbreken van relaties, is het overkoepelende thema de controle houden over je eigen leven. Zangeres Hannah Reid heeft zelf al gezegd dat ze dit koppelt aan de American Dream die je vaak helemaal niet zelf in de hand hebt. Vandaar dus dat Reid en haar bandgenoten Dan Rothman en Dominic Major ook een licht Americana-geluid laten horen en de titels en teksten hier betrekking op hebben.
Voor wie van London Grammar wat meer “indie” verwacht, voldoet dit album misschien niet helemaal aan de verwachtingen. Desalniettemin is ‘Californian Soil’ een goed album met wel 12 nummers die ook allemaal in het thema passen wat met ‘Intro’ wordt geïntroduceerd. Dat London Grammar steeds digitaler wordt en nu meer gecategoriseerd kan worden als elektronische pop, betekent zeker niet dat de band hun unieke geluid heeft verloren. De prachtige stem en donkere, mystieke klanken waar London Grammar bekend mee is geworden, zijn er nog steeds en worden nu elektronisch weer verder uitgebreid. (7/10) (Universal Music Group)