Enkele weken geleden kwam het nieuws dat één van de acts tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam de Nederlandse Top-DJ Afrojack zou zijn. De eerste reactie bij het gros van de mensen was: “Gedurfd”. Toch ligt de muziek van de populaire DJ, artiestennaam van Nick van de Wall, dichterbij dan je op het eerste ogenblik zou denken. Relaxed zittend in zijn ruime huiskamer sprak Afrojack met Maxazine; over dat optreden, zijn nieuwe single ‘HERO’ en zijn muziek in het algemeen.
Wat opvalt bij de oorspronkelijk uit Spijkenisse afkomstige Afrojack, is zijn overduidelijke buitenlandse accent. “Ik draai nu al iets van 15 jaar over de hele wereld, dus spreek veel Engels”, geeft Afrojack direct aan. Het zou dan ook wellicht een optie zijn het interview in het Engels te houden, voor zijn gemak, maar nee… “Ik ben blij als het in het Nederlands kan een keer. Ik ben en blijf toch Nederlander.”
David Guetta & Afrojack: HERO
De nieuwe hit ‘HERO’, die vandaag uitkomt, is gemaakt in samenwerking met David Guetta en wordt officieel gepresenteerd tijdens het Eurovisie Songfestival. “Toevallig komt het allemaal net perfect uit dat de plaat nu uitkomt deze week en dat we ‘m over drie weken dan daar mogen presenteren.” Dat is wel mooi, want dit nummer past ook wel bij het beroemde liedjesfestijn, zeker in vergelijking met veel van zijn andere muziek.
“Ligt er aan waar je het mee vergelijkt”, bekent Afrojack, “Ik maak veel verschillende types muziek. Ik maar ook hiphop en ik produceer ook voor popartiesten, maar ik doe ook harde club en festival-dingen. Maar ik doe dus ook veel liedjes zoals dit, zoals ‘Ten Feet Tall’, ‘Titanium’, ‘The Spark'”, verduidelijkt hij, “Echt liedjes-liedjes. En juist dit is nu het beste nummer wat ik heb gemaakt sinds ‘Titanium’. Dan heb je het dus over een periode over tien jaar tijd!”
‘HERO’ heeft zoals popmuziek wat refreinen; Iets wat in de dance niet altijd aanwezig is. “Ik denk dat de definitie van dance uiteindelijk voor iedereen verschilt”, zegt de DJ. “Mijn definitie van dance gaat over instrumentale clubmuziek die 8 uur doorgaat per nacht, maar mijn moeders definitie van dancemuziek is deze plaat. En David Guetta’s definitie is alles waar je op kan dansen, tot aan hiphop toe, hiphop inclusief zelfs. Dat is hetzelfde als Lady Gaga bijvoorbeeld. Lady Gaga werd door ook gedefinieerd als dance door de Amerikaanse radio, terwijl voor ons als dance-artiesten is dat absoluut geen dance, maar gewoon pop”, lacht Afrojack, terwijl hij zijn handen gebruikt om zijn punt te verduidelijken. “Dit (‘HERO’, red.) is wel absoluut een dance-crossoverplaat; met popelementen die zijn verwerkt in een danceplaat.”
Energie bij Afrojack
Vele jaren geleden heeft Afrojack ooit in een interview uitgelegd dat dance een bepaalde opbouw heeft. Een minuutje opbouwen tot het echt begint, het nummer in laagjes wordt opgebouwd, tot aan het eind de drop komt, met de bass erin, tot een explosief einde. “In dit nummer zit dat er ook absoluut. Alleen de stem draagt het nummer zo hard, dat je bijna niet doorhebt dat die elementen er nog steeds in zitten”, geeft Afrojack een korte masterclass dance voor beginners.
“De plaat begint heel voorzichtig, minimale instrumentatie de akkoorden gaan open, zo noemen we dat. Er zit een filter om synthesizers, dat is een geluid dat maakt een soort van ‘Woaaaaahhhhh'”, zo geeft de sympathieke artiest zijn geluid weer, “en die bouwt op en dan gaan we naar het chorus toe, het refrein en daar komt de drop erin met de bass en de drumloop en het gerommel. Voor mij is het meest geweldige aan de dancemuziek de extreme energie die er vrijkomt op zo’n moment.”
Waar popmuziek feitelijk staat voor de populaire muziek die op dat moment in is, verandert de definitie van pop met regelmaat. “Nu is iedereen heel erg gefocust op de lagere energie-versie van dance, wat meer vergelijkbaar is met disco en funk. Als je bijvoorbeeld naar de nieuwe plaat van Dua Lipa luistert, die is heel erg disco en funk geïnspireerd. Maar in de House, wat meer de underground-versie is van de algemene dancescene, house en tech-house, dat is langzamer. Tussen 120 en 124 BPM, iets lichter beladen. Heel veel popmuziek is nu die elementen aan het overnemen; Iets meer rust, iets meer ruimte voor melodie, iets meer ruimte voor akkoorden-progressie. Dat is nu heel erg de standaard aan het worden op de Europese radio”, continueert Nick zijn masterclass dance.
Ellie Goulding
‘HERO’ is gemaakt in samenwerking met de eerdergenoemde David Guetta. Het is echter geschreven door namen als Stargate, Ryan Tedder, Jamie Scott en Ellie Goulding. “Dat was wel heel speciaal, om een liedje van hen erbij te hebben. Zij zijn hele grote schrijversnamen uit Amerika en het feit dat wij een liedje dat zij hebben geschreven mochten produceren en de muziek eronder componeren. Om aan zo’n liedje te mogen werken is nog steeds iets heel bijzonder. David is er inmiddels wel iets meer aan gewend, maar voor mij blijft het altijd spannend”, geeft Afrojack aan.
De stem op het nummer is ingezongen door Luxtides, die qua stem vrij erg op die van Ellie Goulding lijkt. “Ellie heeft natuurlijk de originele demo geschreven en gezongen en Luxtides is toen gaan inzingen terwijl ze alleen de Ellie Goulding-demo heeft gehoord. Dus dan gaat ze zich automatisch daar aan aanpassen om hetzelfde effect te creëren. “Heel even werd eraan gedacht om Ellie Goulding zelf het nummer definitief in te laten zingen, maar ook Ellie heeft haar eigen release-planning. “Of zij tijd heeft voor een Afrojack en David Guetta-liedje…. In dit geval niet, we hebben het geprobeerd, maar in dit geval had ze er geen tijd voor.” Misschien ooit.
250 Miljoen
Het nummer wordt voor het eerst ten gehore gebracht tijdens het Eurovisie Songfestival. Iets heel anders dan Nick zijn scene, of wellicht toch niet? “Dat mag je bepalen nadat je de show hebt gezien”, hint de DJ naar een spektakel waar 250 miljoen mensen naar zullen gaan kijken, wereldwijd. “Initieel moet ik inderdaad toegeven: ik ben een DJ. Mijn hoofd-item is draaien op een festival voor tienduizenden mensen, met grotendeels instrumentale muziek”, geeft hij uiteindelijk toe. Toch is er iets in elkaar gedraaid met het hele team en regisseur Tim Oliehoek om een bijna filmisch evenement te maken. Eric van Tijn heeft ook meegeholpen om de muziek samen te brengen. “Het is eigenlijk mijn muziek vanuit een heel ander perspectief. Het wordt op een heel andere manier verkondigd dan ik het normaal verkondig op mijn eigen podia. Het is eigenlijk de bedoeling met deze show om mensen die niet per se iets met dance hebben niet het idee te geven dat ze naar iets heel erg raars zitten te kijken, maar dat ze iets heel erg ‘familiars’, wat ze bekend voorkomt, zitten te kijken en luisteren. We hebben mijn muziek daar naartoe vertaald eigenlijk.”
Glennis Grace
De hele act is samen met namen als onder anderen Glennis Grace en Wulf. “Glennis Grace heb ik zelf voorgedragen. Dat is naar mijn mening de beste stem van Nederland. Daar sta ik nog steeds volkomen achter en dat zal je ook tijdens de show wel horen. Er zit daar een hele gekke uithaal in”, grijnst Nick. “En Wulf, ik was bekend met de artiest, maar niet met zijn liedjes. Toen mijn management me voorstelde aan zijn muziek, herkende ik de muziek en toen bleek dat hij dat dus zong en schreef. Hij is denk ik de beste songwriter van Nederland op dit moment, met een internationale uitstraling. Ik hoorde niet dat zijn songs door een Nederlander geschreven waren, laat staan door een Nederlander gezongen. Heel vaak hoor je dat wel bij Nederlandse muziek.”
Top 10
In al die jaren dat Afrojack meedraait in de scene staat hij vrij vast in de top 10 van beste DJ’s ter wereld, maar nog nooit zelf op één. “Dat is dus niet echt mijn doel. Dat is misschien heel apart, maar ik ben nooit bezig geweest om de nummer één te worden. Ik ben heel goed bevriend met Hardwell, zijn doel was wel altijd nummer één worden.” En dat is hem ook gelukt, in 2013 en 2014.
“Voor mij was het juist extra meegenomen om in de top tien te staan. Maar mijn focus is de connectie met fans verbeteren, nog meer op de muziek focussen om zo veel mogelijk dingen te leren en zo breed mogelijk te produceren. Afgelopen 7 jaar was zelfs mijn hoofdfocus om nieuwe artiesten te brengen, als R3hab en Quintino”, geeft Afrojack aan. “We zijn meer bezig, niet alleen ik, maar mijn hele team achter Afrojack, wij zijn meer bezig met het recyclen van het podium dat we gecreëerd hebben voor nieuw talent, dan mij groter maken en groter en groter en groter.”
Eurovisie Songfestival
Als je kijkt wat de DJ voor elkaar heeft gekregen in de afgelopen jaren, is zijn carrière eigenlijk al geslaagd. “Ja, ik mag over de hele wereld draaien voor duizenden, tienduizenden mensen. Ik mag nu meedoen aan het Eurovisie Songfestival als closing act. Er gebeuren zoveel grote dingen. Als er een cijfer gaat veranderen in die top 10 (van beste DJ’s in de wereld, red.), dan gaat er volgens mij voor mij niets extra’s veranderen.” Juist een door Afrojack ontdekt talent, dat van 0 streams naar 50 miljoen streams gaat, zal zijn wereld juist wel zien veranderen.
“Voor Chico Rose, die twee jaar geleden op Tomorrowland draaide, was dat life-changing. Terwijl voor mij is dat gewoon twee belletjes”, waarmee Nick aangeeft dat hij al op de hoogte staat dat hij zelf bepalend is. “Ik focus me dan ook liever daarop; om dat voor andere mensen te doen en daar een bedrijf omheen te bouwen, dan alle energie gebruiken om Afrojack ‘officieel’ de beste ter wereld te maken. Volgens mij is Bill Gates nooit bezig geweest om voor Microsoft ‘het beste product ter wereld’ als officiële titel te krijgen. Je probeert iets te doen voor fans en voor mensen. En wat voor benaming je daarbij krijgt is mooi meegenomen.”
Hopen
‘HERO’ wordt gepresenteerd tijdens het Eurovisie Songfestival, maar is er niet speciaal voor geschreven. “Ik denk dat ‘HERO’ geslaagd is als muzikaal project als iedereen die het op het Songfestival hoort denkt: ‘Oh, wauw, wat is dit? Deze moet ik aan mijn playlist toevoegen en ik wil ‘m luisteren.’ Voor mij is ‘ie persoonlijk al geslaagd. Ik vind het gewoon een geweldig mooi stuk muziek. En ik ben blij dat we dat zo hebben kunnen samen maken”, geeft Afrojack toe,
“Maar er kijken natuurlijk 250 miljoen mensen, als wij de volgende dag 250 miljoen streams hebben, dan denk ik dat je kan zeggen dat het succesvol is”, zegt hij met een brede lach op zijn gezicht. “Maar ik ben allang blij als ‘HERO’ goed opgepikt wordt en een kans krijgt op de radio. Ik hoop dat mensen ‘m leuk vinden. Dat is het enige wat ik kan doen, hopen.”
Livefoto’s (c) Marcel Hakvoort