Ruim een jaar nadat de vinyl versie van hun album ‘New Frontiers’ uitkwam brengen Alexander Moralez en Svetlana ‘Zombierella’ Nagaeva zijnde The Bleak Engineers in het voorjaar van 2021 de mini-LP ‘Unconscious’ uit. Opmerkelijk omdat ‘Unconscious’ als gelijknamig nummer, de eerste song was die iets van erkenning opleverde voor het wave/electro duo uit Sint Petersburg.
Via de digitale kanalen was ‘Unconscious’ te vinden, de bijbehorende videoclip kreeg alom lof en viel via YouTube te traceren, door zowel de fijnproevers én hen die het om Svetlana te doen was. Des te opvallender was het dat ‘Unconsious’ als content ontbrak op ‘New Frontiers’ de LP die de Engineers eind 2019 voltooiden. De reden van absentie is onduidelijk, wellicht een keuze van de Franse platenmaatschappij van het duo. De lengte van ruim 7 minuten zou ook een rol hebben kunnen gespeeld. Nu, min of meer in eigen beheer via distributeur Rotation Mecanique als onderdeel van MSQR records komt ‘Unconscious’ alsnog op de markt als zelfstandig album, zijnde een mini Lp.
Wat verder opvalt is dat de LP ‘New Frontiers’ onder New of Dark Wave werd geschaard, ‘Unconscious’ is meer als Electro/Techno album gelabeld. Dat Alex en Svetlana schatplichtig zijn aan Kraftwerk en al hun nazaten ligt inderdaad voor de hand maar de, bewust of onbewust nagestreefde genre-switch bij de in-store platenbak valt wel op. ‘Unconscious’ is niet alleen de naam van de mini-LP, het nummer draagt ook het album. Met aantrekkelijke beat die als rode draad de meeste nummers doorspekt. Perfect voor in de donkere underground clubs in Berlijn, Helsinki of, pak m beet, Jekaterinaburg.
De A-kant heeft naast de titelsong met ‘The Ever Transmittance’ en ‘Chronically’, twee nummers waarvan het lijkt of ze (ten onrechte) het niet gehaald hebben op ‘New Frontiers’. Beide zijn harmonieus passend in het, nog niet al te uitgebreide, oeuvre van de Engineers.
Op de B-kant zijn vocals van Svetlana meer en nadrukkelijk aanwezig en hoewel timing zo nu en dan een issue is, zou de zang in het Russisch ook een meer natuurlijke habitat hebben gevonden. Met ‘Message to F.S’ als aantrekkelijke opener zijn de jaren ’80 niet ver weg. ‘The Illusion’ zou je kunnen omschrijven als een Nico-goes-Depeche-Mode experiment. Het nummer groeit vanaf de tweede keer dat je het beluistert.
‘Unconscious’ word afgesloten met ‘Break’ dat met de beat van een hart-long machine van IC-afdeling in het plaatselijke hospitaal, perfect de tijdgeest weergeeft. Pre-mortem, dat dan weer wel. Zoals vaker bij niche bands, zijn de eerste vinyl albums binnen de kortste keren zo goed als uitverkocht. Mocht je toch een fysiek, in prachtig blue marble uitgevoerd, vinyl exemplaar willen bemachtigen dan valt nog een poging te wagen. Probeer het bij je locale gespecialiseerd techno online platen winkel óf over de grens in Duitsland, Italië of het Verenigd Koninkrijk (hoewel deze op dit moment vaak niet naar de EU exporteren, gezien alle post-Brexit troubles.
Een heruitgave van ‘Unconscious’ is aangekondigd, dus voor de meesten geldt; nog even geduld. Zeker de moeite van aanschaf waard. De prijs slaat je ook niet knock-out en een, in meerdere opzichten aantrekkelijke, Russische band in de platenkast is een must-have. (8/10) (Rotation Mecanique)