‘Call Us When It’s Over’ is het zesde studio album van Tiny Legs Tim, is een spontane uitbarsting van energie. Een ode aan het ‘samen muziek maken’ na drie maanden muzikaal braakland tijdens de lockdown. Tiny Legs Tim (Tim de Graeve, 1978) is een virtuoze finger-picking gitarist en gezegend met een stem die direct vertrouwd en herkenbaar klinkt. Daarnaast is hij tekstueel erg sterk en een begenadigd songwriter, met een goed ontwikkeld gevoel voor melodie en helderheid. Dat resulteerde reeds in een reeks releases met eigen composities, voortgekomen uit zijn voorliefde voor blues en roots music die doorlopend nieuwe aanwas krijgt, met als meest recente wapenfeit: ‘Call Us When It’s Over’.
De lente en de zomer van 2020 zal nooit vergeten worden. In maart werd de wereld getroffen door de Covid-19 pandemie. Overal ter wereld gingen steden en landen in lockdown, werden bars en podia gesloten en verstomde elke vorm van livemuziek. Na drie maanden van totale isolatie, zonder jamsessies of optredens in Missy Sippy Blues & Roots Club in Gent of eender welke plaats, besloten Tiny Legs Tim en enkele vrienden eind juni een weekend door te brengen in de The Yellow Tape recording studio. Het doel: vastleggen van de emotionele ontlading en de energie van die eerste keer opnieuw samen spelen.
Zijn artiestennaam is een herinnering uit een zware periode uit zijn leven die gedomineerd werd door gezondheidsproblemen, maar die er uiteindelijk ook voor heeft gezorgd dat hij volledig voor de muziek is gegaan. En zoals particuliere misère dus tot een prachtige persoonlijke missie kan leiden, kan een crisis op mondiaal niveau zoals we die nu ervaren ook mooie dingen opleveren. Want “zonder Corona was die plaat er nooit gekomen, op die manier, zo snel”, aldus de Graeve. De titel laat in die zin ook weinig aan de verbeelding over. In afwachting van die betere tijden kan de luisteraar met ‘Call Us When It’s Over’ genieten van zes spontaan gearrangeerde songs die bol staan van positieve energie en spelplezier.
Een eenvoudige live-opstelling, een 60’s Faylon mengtafel en een oude 24-track tapemachine werden gebruikt om deze uitbarsting van muzikale vreugde op te nemen. Tijdens het weekend bereikten Tim en zijn muzikanten de aanstekelijke flow die ze al zo vaak mochten ervaren tijdens de nachtelijke jams in een volgepakte en stomende Missy Sippy. Vier muzikanten die tot één geheel versmelten in een energieke dans met het publiek, geleid door de zwoele beats van de drums (Bernd Coene), de dirty grooves van de bas (Mattias Geernaert) en de opzwepende dialoog van de gitaren (Toon Vlerick & Tiny Legs Tim).
Op dit moment lijken dit soort scènes en zorgeloze uitbarstingen van levensvreugde iets uit een lang vervlogen tijd, maar zoals Tim het zegt: “We’re always ready to roll, call us when it’s over.” In afwachting van die betere tijden kan de luisteraar genieten van zes spontaan gearrangeerde songs die bol staan van positieve energie en spelplezier.
‘Call Us When It’s Over’ is het zevende album van de bluesartiest. De eerste oplage op gelimiteerd blauw vinyl verscheen kort voor de jaarwisseling en verkocht in rap tempo uit, nu is er een tweede persing op regulier vinyl verkrijgbaar. Het album is ook beschikbaar op cd en op de streaming platforms te beluisteren.
De productieve Belgische muzikant – de zeven albums plus een aantal singles en EP’s verschenen in een periode van tien jaar – creëerde met ‘Call Us When It’s Over’ een bijzonder tijdsdocument. Het is de resultante van een weekend vertoeven in een studio met bevriende muzikanten, na drie maanden niet samen gespeeld te kunnen hebben als gevolg van de lockdown. “Die eerste shuffle, dat was zo’n fijn gevoel. Er ontstond meteen een positieve vibe, een geloof. En dat ging het hele weekend zo door, het ene na het andere nummer”, blikt De Graeve terug in gesprek met Maxazine. De volgens De Graeve zes beste nummers zijn op het album beland. Het hele gesprek met Tiny Legs Tim, is vanaf vanmiddag te lezen via Maxazine.
Via Maxazine gaat ook een live video van ‘Going Down South’ in première. Het is één van de nummers op het album en een cover van de Amerikaanse blueslegende RL Burnside. De Graeve is sterk beïnvloed door de North Mississippi Hill Country Blues, RL Burnside is een van de belangrijkste exponenten van deze bluesstroming.