Universal Music Group (UMG) en TikTok hebben een ‘uitgebreide wereldwijde alliantie’ aangekondigd die zowel gebruikers van de app als artiesten die bij het label hebben getekend ten goede zal komen. De deal zorgt ervoor dat gebruikers muziek en clips kunnen gebruiken uit de gehele UMG-catalogus, terwijl artiesten en songwriters kunnen rekenen op een billijke vergoeding.
Met de korte video-app TikTok, die in 2016 werd gelanceerd, kunnen gebruikers fragmenten van liedjes gebruiken om hun video’s van 15 of 60 seconden als soundtrack te gebruiken. De overeenkomst zorgt ervoor dat TikTok-gebruikers keuze hebben uit veel verschillende muziek on hun videocreaties te soundtracken. Daarnaast hebben de bedrijven gezegd te gaan experimenteren met nieuwe functies. TikTok-gebruikers kunnen nu clips uit de volledige muziekcatalogus van UMG opnemen.
Een woordvoerder geeft aan dat UMG en TikTok nauwer gaan samenwerken dan ooit tevoren om samen ambitieuze experimenten, innovatie en samenwerking te bevorderen. De bedrijven hebben het gedeelde doel om nieuwe muziekervaringen en functies te ontwikkelen. Deze overeenkomst is een goede eerste stap, die zorgt voor nieuwe en diepere banden met fans en artiesten en songwriters voorziet van een billijke vergoeding. Daarnaast kunnen artiesten toegang krijgen tot handige tools en data uit de app, waarmee ze waardevolle inzichten opdoen en zelfs modellen kunnen ontwikkelen om hiermee de carrière vooruit te helpen.
Deze samenwerking is volgens een specialist van de technologie georiënteerde website techspring.nl een goed voorbeeld van sociale mediabedrijven die erkennen dat de muziek van muziekmakers een belangrijke rol speelt voor het gebruik van hun platform. Het is hoog tijd dat hier meer respect voor komt en de desbetreffende artiesten een compensatie krijgen die hierbij past. Door de samenwerking met TikTok kan UMG op zijn beurt weer ondersteuning en kansen te bieden aan de songwriters.
Het aantal Nederlandse gebruikers van TikTok is met een miljoen toegenomen afgelopen jaar. Deze groei van 149 procent heeft ervoor gezorgd dat TikTok in de leeftijdsgroep 15 tot 19 jaar Facebook is voorbijgegaan. Waar TikTok eerst vooral werd gedownload door jongeren, hebben ook de oudere generaties in toenemende mate interesse in het sociale mediaplatform. Waar eind 2019 de grootste groep gebruikers 13 tot 17 jaar oud waren, is de gemiddelde gebruiker in 2020 tussen de 18 en 25 jaar oud.
De reden voor de stijgende populariteit van de app is dat TikTok zo uniek is. Gebruikers kunnen zelf creatieve en leuke video’s maken en deze delen met vrienden. Muziek staat centraal, want de filmpjes draaien om dansen, zingen en playbacken. Wereldwijd maken meer dan 100 miljoen mensen gebruik van de app.
De samenwerking met de labelgroep UMG zorgt ervoor dat beide partijen samen deze grote groep muziekfans op TikTok kan bereiken en verblijden. Zo is TikTok een grote drijfveer geweest bij het creëren van hitlijsten en helpt het platform momenteel bij het ondersteunen van opkomend talent. Ook maakt de samenwerking het gemakkelijker om legacy-acts opnieuw aan een nieuw publiek te introduceren.