Idiots, de naam is iets eenvoudiger geworden, nadat de eigenzinnige mannen besloten het uitroepteken uit Id!ots te verwijderen. Voor het overige is de Belgische band, gelukkig, niet veel veranderd. Nog steeds eigenzinnig, impulsief, met de meest waanzinnige ideeën, video’s, lyrics en songstructuren. Een gesprek met twee leden die elk aan de andere zijde staan van een niet bestaande generatiekloof. Enerzijds zanger Luc Dufourmont: één van de Godfathers in de ‘betere Belgische muziekscene’ (“Weet je dat ik al tegen de zestig loop?”), ook bekend als leider van de ‘Bende van de Roste’ in de TV serie ‘Bevergem’. Anderzijds een relatief jonge hond, gitarist Wouter Spaens. Een impulsief, spontaan en gedenkwaardig idioot gesprek, dat bij vlagen ook heel serieus kon zijn.
Luc trapt gewoon af, trots, uit het niets. “Ik vind dat we onze beloften hebben waargemaakt aan onze duizenden fans: In de lente de EP ‘Spring’ uitbrengen, en in de herfst ‘Fall’, de tweede EP. De derde belofte was om eind 2020 alles op vinyl uit te brengen. Oké, dat wordt dan begin februari…” En ja, volgens hem was dat “echt de planning voordat we ook maar iets van corona wisten. We hadden wel na ‘Spring’ nog een zak optredens gepland. Dat liep wel vast, ja.”
Wouter haakt in: De EP’s ‘Spring’ en ‘Fall’ staan echt los van elkaar. Dat hoor je ook wel. Er zit wat tijd tussen en ‘Fall’ is ook met nieuwe apparatuur opgenomen en in een andere studio.” Luc: “De corona heeft ‘Fall’ ook wel beïnvloed, vind ik, met bepaalde teksten.” Hij doelt bijvoorbeeld op het stuiterend strakke openingsnummer ‘Hong Kong’. “’Police and disease strike hard in Hong Kong!’. Mijn favoriete Corona song! Haha.”
Idiots omschrijven is moeilijk. Steekwoorden als divers en origineel komen al snel bovendrijven. Het gesprek voegt daar zeker ook impulsief aan toe. “Het begint bij ons met de muziek.” Bassist Dick Descamps, net als Luc in de jaren ’90 deel uitmakend van de roemruchte ‘Ugly Papas’ en gitarist Wouter nemen daarin het voortouw. “Dan maakt Luc daarop zijn tekst die past bij de sfeer van het nummer.” Op een gebrek aan inspiratie kun je de oude rot Luc niet betrappen. “Soms zijn er al flarden teksten, of liggen er nog in de frigo. Soms is het de inspiratie van het moment: De dagelijkse zaken, de rollercoaster aan informatie.”
Tsja, teksten en Idiots… Wouter verklaart: Onze teksten zijn wel belangrijk, maar moeten vooral goed bekken.” Exemplarisch is ‘Elephant’, de recente single, waarover Luc wel iets kwijt wil: “Wat Wouter die dag had genomen, weet ik niet, maar het gaat over een olifant die gaat wandelen met nieuwe schoenen.” Wouter pareert: “Er zijn weinig bands waarbij ik naar de teksten luister, het gaat meer om de klank. Ik was bezig met ‘Elephant’ en dacht: “Weer een tekst, waarover moet dat nummer nu weer gaan?”. Ik was het gewoon beu om daar over na te denken. Waarom wil iedereen een nummer dat ergens over gaat? Waarom geen stomme tekst die ook ergens heel tof is? Ik ben gewoon een paar minuten gaan schrijven et voilà.” Uiteraard weet Luc daar weer een geweldige draai aan te geven: “’Elephant’ moet de nieuwe lente aankondigen, als corona voorbij is. We mogen weer naar buiten en komaan, we zetten een masker op, trekken nieuwe schoenen aan en gaan wandelen. Is het niet, Wouter?” “Zeker, Zeker haha.”
Die impulsiviteit vind je ook bij de videoclips. “Die gaan ook vaak last minute. Zoals ‘Lipstick Glamgirl’, een nummer over een meisjesliefde”, tevens de eerste single van ‘Spring’. “We bedenken hoe we nog even zelf een video kunnen maken; om alles in de hand te hebben, ook de financiën. We willen geen mooie clips, ze moeten bij de muziek passen.”
Beroemd, of berucht, in spontaniteit waren de ‘Stoidi sessies’. Wouter is nog steeds enthousiast: “Dat was drie jaar geleden. We wilden iets kleins opnemen dat niet veel tijd zou kosten, drie dagen… De eerste dag werken aan drie-vier nummers, dan één dag live opnames, gewoon in één ruimte en de laatste dag mixen, niet meer. Supertof.” Luc: “Met ‘On Top of Spaghetti’! Onze meest bekeken clip… met Sesamstraat.”
En sinds de start in 2012 lijkt er bij Idiots niet zo veel veranderd. Wouter: “Ja, we werken nog steeds op dezelfde manier. De sound is misschien iets anders, ook door inbreng van onze nieuwe drummer Minco de Bruin. “Maar er is toch een evolutie,” vindt Luc. “De muziek is met de jaren rijper geworden. Maar onze oude sound, de madman blues, die mag er voor mij nog altijd in blijven. Dat is onze achtergrond.” Ongeacht de mening van publiek of pers: “Sommigen vinden dat we nu te licht bezig zijn. Maar dat vind ik niet. Er zit gewoon heel veel variatie tussen de nummers, en dat mag blijkbaar niet van bepaalde mensen.”
Wouter ondersteunt die mening. “Als wij onze nummers goed vinden, dan is het OK. We testen ze wel live op het publiek en zullen nooit een nummer opnemen dat we live niet kunnen spelen. We hebben de plaat dan ook zo veel mogelijk live ingespeeld.” Die plaat, de twee EP’s tezamen, komt uit in februari. Welk nummer raakt daar het best ‘Idiots anno 2021’? Het levert een mooi gefilosofeer op, met de Spotifylist als spiekbriefje.
Wouter is duidelijk: “’Black out’, dat pompende, dat er vroeger veel inzat en we nog steeds wel hebben. En ‘Lipstick Glamgirl’, die de overgang heeft gemaakt naar de nieuwe soort nummers. Nog steeds dezelfde sfeer, maar net iets anders, iets rustiger.” Luc beaamt dat, maar “Ik zou ook gaan voor ‘Nervous Wreck’. Daar hoor je al onze albums in, de punk, dat stoten… En ik vind ‘Hong Kong’ een bommetje.”
En als we toch bezig zijn over het krachtige en prachtige van muziek, dan nemen we meteen een voorschot op het einde van corona. Als de heren zelf een festival mogen organiseren om dit te vieren? Idiots gaat los. Ongestructureerd wordt het affiche gevuld: “Dope Lemon (“rustig beginnen”), Kurt Vile, Big Thief, Iggy Pop (“met Franse nummers) , the Fall (“Mark E. Smith weer even terug in leven”), Mark Lanegan, Nick Cave, Ween, the Swans, Idles, Wilco… “ Luc: “En Eefje de Visser!”
Een impulsief en spontaan samengesteld affiche. “Gewoon een leuk festival voor iedereen.” Typisch Idiots. “Dat spontane is misschien net ook het leuke van wat wij maken.” Inderdaad… De impulsieve kracht van Idiots.