Sam Smith, de uit Londen afkomstige zanger, brak natuurlijk door met het nummer ‘Latch’, samen met het dj duo Disclosure. Daarna bracht hij zijn debuutalbum ‘In The Lonely Hour’ uit waarmee hij vier Grammy Awards won. Hij heeft de titeltrack ‘Writings On The Wall’ mogen maken voor de James Bond film ‘Spectre’, waarmee hij 2 awards won voor beste nummer voor een film. Het tweede album ‘The Thrill Of It All’ werd bekroond met platina in onder andere Nederland. Het is daarna wat rustiger geweest rond Sam Smith en in die tussentijd heeft hij een aantal singles uitgebracht als ‘Dancing With A Stranger’ met Normani, ‘Fire On Fire’, ‘How Do You Sleep?’ en ‘I’m Ready’ met Demi Lovato. Deze nummers staan allemaal op het nieuwe album ‘Love Goes’.
Het album ‘Love Goes’ is een persoonlijk album voor Smith geworden en bevat minder ballads en meer poptracks dan zijn vorige albums. Sam Smith beschrijft dit album in een interview als “eerste echte liefdesverdrietalbum”, waarmee iemand zich emotioneel kan uiten omdat hij verdrietig is. Als promotie voor het album heeft Smith een pop-up winkel geopend in Londen waar je merchandise kon kopen. Zowaar een flinke campagne dus om het album onder de aandacht te brengen.
Het nummer ‘Diamonds’ is een breakup-song op het album, waarbij Smith samenwerkte met songwriter/producer Shellback. De sfeer in het nummer is disco-achtig, terwijl de tekst er emotioneel in elkaar steekt. Dat hoor je vooral aan Smith’s stem tijdens de akoestische versie van het nummer (die helaas niet op het album staat overigens). ‘For The Lover That I Lost’ en ‘Forgive Myself’ zijn de enige twee ballads op het album, waarmee dit toch echt de hartverscheurende nummers zijn op het album. ‘Kids Again’ is een uptempo nummer waarbij er gebruik wordt gemaakt van veel gitaarwerk. Smith reflecteert in het nummer op het verleden met de zin “We will never be kids again.”
In tegenstelling tot zijn vorige albums heeft Smith zichzelf bloot gegeven met het album, maar ook is hij uit zijn comfortzone gestapt om meer dansbare muziek te maken. Dit album is een exemplaar waar het geheel goed is onderbouwd; zowel instrumentaal en tekstueel. (8/10) (Capitol)