Het jaar 2020 kan wel eens de grote doorbraak worden voor de soul- en popzangeres Nona uit het Brabantse Uden. Ze trapte het nieuwe jaar meteen goed af met een optreden op het Groningse Eurosonic Noorderslag festival en voor haar debuutalbum dat in het najaar van 2019 uitkwam is ze genomineerd voor een Edison award in de categorie ‘nieuwkomer’. Daarnaast werd onlangs bekend gemaakt dat ze dit jaar zal optreden op het befaamde North Sea Jazz Festival. Om haar album te promoten is er de komende maanden een officiële clubtour en afgelopen zondagavond betrad ze daarvoor het podium van de kleine zaal in de Eindhovense Effenaar.
Buiten raasde de Storm Ciara over de stad maar een flink aantal bezoekers trotseerden het weer en togen naar de Effenaar voor een avond vol warmte en muziek. De bezoekers werden verwelkomd door DJ Djer die de avond opende met een relaxte mix van onder andere pop, soul en funk. Rond acht uur was het de beurt aan Sevens een zanger en producer die een half uurtje de tijd kreeg om de bezoekers kennis te laten maken met zijn lome beats en zang. Het voorprogramma sloot niet echt aan bij de hoofdact en was duidelijk dat de zanger nog maar weinig podiumervaring had want er was bijna geen interactie met het publiek. Desondanks kreeg hij wel de handen op elkaar en sloot hij af met een track die zo nieuw was dat hij er nog niet eens een titel voor had kunnen verzinnen.
Om negen uur was het dan de beurt aan zangeres Nona die de zaal meteen pakte met haar opvallende en soulvolle stemgeluid en hoewel ze goed geluisterd heeft naar Etta James is het logisch dat de jonge zangeres op het podium nog niet de diepgang en blues heeft van haar grote voorbeeld. Nona’s jonge vijfkoppige band speelde er niet minder om en de muzikanten brachten de tracks van het album mooi tot leven zonder echt te excelleren. De muziektechnicus verdient overigens een pluim want omdat hij had de drummer goed uitgemixt had, klonken de snare- en base drums wat feller en venijniger. De songs kregen daardoor net wat extra punch en ook wat meer een hiphop-feel waardoor een blazerssectie niet werd gemist.
Nona’s debuutalbum kwam in oktober uit en werd zowel geproduceerd als afgemixt in New York door het producer duo Likeminds (Jesse Singer en Chris Soper) dat een duidelijke stempel op het album drukte. Deze producers verzorgden onder meer producties voor grote namen zoals Kanye West, Wu-Tang Clan, Allen Stone en Snoop Dogg en zij zorgden ervoor dat het album zowel authentiek als toegankelijk en luchtig. De meeste songs van het album die zondag voorbij kwamen zijn low- of mid tempo maar gelukkig wisten Nona en haar band wel genoeg dynamiek in het optreden te brengen door het zo nu en dan heel klein te houden. Nona’s teksten komen van eigen hand en gaan over haar eigen ervaringen en emoties. ‘It’s allright’ gaat b.v. over haar moeilijke tijd als puber. Verder was er in de setlist ook plaats voor een ode aan haar pa, was er tijd voor een kleine quiz en was er ruimte voor het ingetogen ‘The Wall’ en het dromerige ‘Sleeptalking’.
Aan het einde van de avond wist de gitarist er nog een verassend goede solo uit te persen maar met een uur op de klok was het concert aan de korte kant. Tijdens de clubtour zou de set alvast wat uitgebouwd kunnen worden met meer pakkende solo’s van de andere bandleden en daarnaast zou ook een goede introductie van de band zeker niet misstaan. Er is dus nog volop ruimte voor groei maar Nona en haar band liggen op de juiste koers en als ze deze koers weten vast te houden ligt er een mooie muzikale toekomst in het verschiet.
Foto’s (c) Perrin Oubrie