Je kent het wel, die partijtjes waarbij de verveling groter is dan in ‘De Avonden- een winterverhaal’. Het onvermijdelijke kaasplankje met zilveruitjes staat op tafel. De aanwezigen spelen een op voorhand verloren wedstrijd de sfeer vlot te trekken met verhalen over de voorbije zomervakantie of hun favoriete Netflix-serie. Stiekem hoop je op de komst van je enige wel nog energieke tante die de avond nog een positieve draai komt geven. Vergelijkbaar met die tante is de band Zuco 103. De in 1999 geformeerde band stond immers synoniem voor broeierige en opzwepende live-optredens. Met hun eigen Brazilectro-sound, een mix van Braziliaanse ritme, jazz en afrobeat stijlen, wist de band begin jaren ’00 zelfs internationale faam te verwerven. Zuco 103 was op dat moment de band die je steevast uitgenodigd moest hebben om zomerfestivals in buiten en buitenland van exotische glans te voorzien.
Afgelopen vrijdagavond, gaf Zuco 103 voor het eerst in De Nieuwe Nor in Heerlen een optreden. Het optreden stond in het teken van hun 20-jarig bestaan en het uitbrengen van hun nieuwste album ‘Tripicalismo’ waarop zowel oud als nieuw werk, al dan niet opnieuw geremixed, te beluisteren zijn. Zonder aankondiging slingerde de band de ontsteking van de avond aan met snelle uptempo afro-beat waarbij hun nieuwste single ‘Aruenda’ opvallend lekker de sfeer wist op te peppen. Braziliaans-Nederlandse zangeres Lilian Vieira wees het aanwezige publiek op het aanstekelijke genot van Afrobeat voor haar en de band. Een postuum gebaar van dankbaarheid voor wijlen Fela Kuti is dan ook volgens de zangeres op zijn plaats en gooide een volgende afro-beat nummer ‘Peregrino’ er tegen aan. De bewegende ledematen om ons heen bewezen dat het publiek geen moeite had de aanstekelijkheid van de muziek als te vroeg te ervaren.
Snelle ritmes en de snelheid bleven elkaar opvolgen tot de zangeres met ‘Amor e Medo’ bewees met gemak te kunnen worden vergeleken met bekende Braziliaanse zangeres als Bebel Gilberto. Gevoelig, intens en diva-uitstraling complementeerde haar performance. Dat de zangeres excelleerde was mede ook mogelijk door de uitstekende muzikanten die naast de vaste bandleden Duitse toetsenist Stefan Schmidt en Nederlandse drummer Stephan Kruger haar begeleidde. Een jeugdige gitarist in hippie-achtige blouse en een wat kalende oudere bassist, inclusiever kun je een band tegenwoordig niet maken, dus hierover geen gezeik. Het bleek geen valse carnavaleske chaotische allegaartje te zijn, maar een opzwepend team met veel speelvreugde en onnederlands strak spelend.
De zangeres pakte het publiek helemaal in met het freaky ‘Zabumba’ en sloot de eerste akte af met ‘Na Luta’. In de toegift een verrassende medley van hun grootste hits, waarbij de zangeres het publiek verzocht op opera-achtige wijze mee te zingen op de klanken van het ‘Na Manguira’. De uitkomst was hilarisch waarbij het publiek na afloop het optreden de deuren achter zich sloegen onder het zingen van opera-gezang.
Zuco 103 bleek vrijdagavond nog steeds die tante die je tijden niet meer gezien hebt maar waarvan je weet dat als ze nog echt een feestpartijtje kan redden. Voor die Netflix-zombies thuis bestond er geen betere Black-Friday-deal dan die van De Nieuwe Nor in Heerlen.
Foto’s (c) Perry Hermans / Maxazine