Wie het verhaal van New Order niet kent, heeft niet alleen onder een grote muzikale steen gelegen, maar mag zich voortaan een volkomen muzikale nitwit noemen. New Order, ofwel Joy Division zonder de excentrieke Ian Curtis, mag gezien worden als icoon in de muziekgeschiedenis, zeker als het gaat om de frontbands van de New Wave. Donderdagavond stond de band in AFAS Live, het eerste volledige concert in een Nederlandse zaal van de band sinds 1985.
Stolen
Alvorens de Britten het podium betraden, had het Chinese Stolen de ondankbare taak het publiek op te warmen. De zes jonge technorockers waren echter in staat het publiek al na één nummer voor zich te winnen met hun duidelijk op Joy Division en Kraftwerk geïnspireerde muziek. Vergezeld door clips van pixelart en chromatisch foute verknipte loops gaf de band alles, zelfs toen het zaalgeluid compleet wegviel, en de band het niet door had. Het ondankbare van een voorprogramma zijn, veranderde in een dankbaar geheel dat het Verre Oosten samen deed smelten met het Westen.
New Order
Onder luid gejoel betrad de band onder de klanken van Wagner’s ‘Das Rheingold’ het toneel. Grote schermen achter op het podium maakten direct duidelijk dat dit een muzikaal, maar zeker ook visueel schouwspel zou gaan worden in de Amsterdamse zaal. Met ‘Age of Consent’, van het 1982 album ‘Power, Corruption & Lies’ liet de band direct blijken de fans niet slechts te gaan vermaken met nieuwe muziek van het laatste album uit 2015, ‘Music Complete’. Nee, New Order zou de uitverkochte AFAS Live verblijden met oud en nieuw. Maar dat hadden we in augustus al begrepen, toen de band Lowlands aandeed. Gezien het toegestroomde publiek hoefde de band Nederland niet te heroveren, hoewel de setlist anders deed vermoeden. Het beste van bijna 40 jaar New Order passeerde de revue, waaronder natuurlijk ‘Regret’, dat vol overgave werd gebracht.
Ondanks dat New Order tegenwoordig als instituut mag worden gezien, werd niet vergeten wat de bron van het succes was. De band, onder aanvoering van gitarist/zanger Bernard Sumner, bracht de Joy Division-nummers als waren ze eigen nummers van New Order. Feitelijk gezien niet eens onwaar, maar toch ere wie ere toekomt. Nummers als ‘She Comes Silent’, ‘Disorder’ en natuurlijk de toegift ‘Love Will Tear Us Apart’ brachten zelfs de geest van Ian Curtis even terug tot leven. Ondanks dat Sumner niet helemaal goed bij stem was, een klein verkoudheidje, bleef de band goed gestand in de AFAS. New Order sprak niet veel tussen de nummers, maar liet de muziek spreken. En de muziek sprak goed, meer dan goed.
Het lukte New Order de volledige AFAS Live van voor tot achter vrij structureel tot dansen te krijgen, ondanks de vergevorderde gemiddelde leeftijd in het publiek. Hoe verder de show vorderde, hoe makkelijker het de vijf lukte, met als hoogtepunt natuurlijk ‘Blue Monday’, vrijwel aan het eind van de show, tezamen met ‘Temptation’, dat het officiële gedeelte van het concert beëindigde. Joy Division-toegiften ‘Atmosphere’ en ‘Love Will Tear Us Apart’ waren daarbij de spreekwoordelijke kersen op de taart. De taart die donderdagavond New Order heette.