De Brusselse poptempel ‘Ancienne Belgique’ was gisteren het toneel voor de derde show van de wereldtournee van Brits rapfenomeen Little Simz. Haar laatste album ‘Grey Area’ is door de internationale pers unaniem met veel gejuich ontvangen en superlatieven voor haar muziek zijn niet van de lucht. Dat leidde echter jammer genoeg niet tot een afgeladen volle zaal. Een kleine vier tot vijfhonderd fans hadden hun weg weten te vinden naar de club die als sinds 1857 in gebruik is als ‘spektakelzaal’.
Simbi Ajikawo, aka ‘Little Simz uit Noord Londen bracht inmiddels drie albums uit, maar haar laatste release ‘Grey Area’ lijkt dan nu voor een grote internationale doorbraak te zorgen. Het album staat vol met zeer persoonlijke coming of age rap die naadloos aansluit op het huidige maatschappelijke discours en daar, middels zeer persoonlijke bespiegelingen, een lading aan geeft die haar weerklank vindt bij een steeds groter wordende groep fans in dezelfde levensfase als Little Simz.
Om kwart over negen werd de show afgetrapt met de zeer herkenbare, totaal overstuurde synthbass riff van ‘Boss’. Simbi katapulteerde zichzelf het podium op en spuwde de tekst met een megafoon uit over het publiek dat zich meteen gewonnen moest geven, gewoon geen andere optie had.
Toch stond er geen boze, tegen de maatschappij trappende rapper op het podium. Simz steeg ver uit boven leeghoofdige, seksistische en vaak ten onrechte maatschappelijk geblesseerde teksten van haar leeftijdsgenoten. Little Simz heeft de moed haar eigen levensverhaal, opgroeiend in een immigrantengezin in Noord Londen onderwerp te laten zijn van haar teksten. Door haar drie albums heen volg je de groei van de puber op haar slaapkamer die alles doet om rapster te worden. De jonge vrouw die voorzichtig erkenning krijgt, en door blijft gaan, investeert in haar eigen carrière waarin ze een onwrikbaar vertrouwen heeft. Girlpower pur sang.
‘Rejected the dotted line but not the pen
Invested in myself, that was money well spent’
De set ging in een nog hogere versnelling met ‘Therapy’ waarin ze haar ervaringen met psychotherapie en waarom ze er niets aan heeft gehad deelde met de wereld. Cynisch, bij tijd en wijle hard, maar eerlijk en elke zin een klap op de spijker. Simz werd begeleid door een drummer en een bassist/toetsenist/computerman die onverstoorbaar en rete strak de ene beat na de andere over het publiek uitstortte.
Het was hartverwarmend te zien hoe Simz volledig zichzelf bleef op het podium. Een jonge vrouw, zonder poespas die het aandurft zichzelf bloot te geven voor een steeds groter wordend publiek. Haar muziek wasemt authenticiteit uit. Zo simpel als ze daar stond, gekleed in een spijkerbroek en een bloes, zo enorm gedurfd gaf ze zichzelf bloot in haar kunst.
Ze vervolgde met een track van haar album ‘A curious tale of trials & persons’ , het bijzonder hitgevoelige ‘God bless Mary’ waarbij de zaal volledig voor de ratten ging. Platgespeeld en vol overgave zichzelf gevend aan deze zeer innemende nieuwe rapster gingen de handen en masse in de lucht en werd het nummer meegezongen. Op ‘Bad to the Bone’ na zijn alle nummers die verder nog langskwamen van het succesalbum ‘Grey Area’. Little Simz wist te boeien van begin tot einde en liet zien niet alleen inhoudelijk maar ook technisch misschien wel de beste rapster van het moment te zijn. Een flow die zo smooth is, zo danst over de breaks en zo weet te raken op het moment dat het er toe doet is, zoals een Duitser zou zeggen, einzigartig.
Toen dan als voorlaatste nummer de hit ‘Selfish’ werd gebracht, veranderde de Ancienne Belgique in een grote dansvloer waar enkele honderden gelukkigen die bij dit optreden aanwezig waren helemaal uit hun dak gingen. Little Simz kwam van het podium af en mengde zich al dansend en zingend in het publiek.
Uiteindelijk was het optreden met ongeveer 90 minuten veel te kort. Het publiek had graag doorgefeest, maar het zou voor een andere keer zijn. Little Simz bedankte het publiek uitvoerig voor hun komst en verliet met een grote ravissante glimlach het podium, maar niet voordat ze witte rozen had uitgedeeld aan het publiek.
Het was een memorabele avond, en wellicht de laatste keer dat we Little Simz in een cosy clubsetting mochten zien. Ze is groot geworden, Little Simz en zal nog groter worden.
Foto’s (c) Perry Hermans / Maxazine