De Braziliaanse singer-songwriter Milton Nascimento kwam 21-06-2019 naar Paradiso in Amsterdam om het 45-jarig jubileum van zijn album ‘Clube da Esquina 1’ en het 40-jarig jubileum van ‘Clube da Esquina 2’ te vieren. Met de tour ter ere van deze albums wilde Nascimento de legendarische hits die hiervan afkomstig zijn ten gehore brengen. Vooral het eerste album bracht een transformatie teweeg in de Braziliaanse muziek geschiedenis, die tot dan toe werd gedomineerd door Bossa Nova en Samba. Dit meesterwerk staat gelijk aan het hoogtepunt van de creativiteit van Nascimento.
Het eerste album uit 1972 is gemaakt in samenwerking met o.a Lo Borges, Toninho, Wagner Tiso en Eumir Deodato. Het album en zijn makers kwamen aan het hoofd te staan van een netwerk van muzikanten over de hele wereld. Het tweede album uit 1978 bevat nummers die zijn geschreven door artiesten die van origine geen onderdeel van het eerste album waren (o.a Chico Buarque). De focus van deze tour ligt op het eerste album.
Nascimento werd geboren in Rio de Janeiro. In 1963 verhuisde hij naar Belo Horizonte, en zijn vriendschap met de gebroeders Borges leidde tot de ‘Clube Da Esquina’ (hoekclub). De internationale doorbraak voor Nascimento kwam door zijn samenwerking met jazzsaxofonist Wayne Shorter op het album ‘Native dancer’. Dit leidde tot samenwerkingen met sterren als Peter Gabriel, Paul Simon, James Taylor, Herbie Hancock en de band Duran Duran.
Milton Nascimento is geen naam die bij de gemiddelde Nederlander een belletje doet rinkelen, maar behoeft bij de Braziliaanse gemeenschap geen enkele uitleg. Hij is een waar icoon in zijn thuisland. Dit viel al te bemerken in de rij die voor de aanvang van het concert in Paradiso stond. Het Portugees met het vette zangerige Braziliaanse accent voerde de boventoon. Dat Brazilianen van een feestje houden is algemeen bekend. Bekende Braziliaanse nummers, die loepzuiver werden gezongen in het voorprogramma door Celeste, werden mee gezongen, en de heupen kwamen al in beweging. Nadat Celeste en haar band van het podium verdwenen kwam er een woordvoerder van ‘Yellow Noises’ ten tonele. Yellow Noises is een tour manager en muziek promoter uit Portugal gespecialiseerd in Braziliaanse muziek. De woordvoerder vertelde dat hij er altijd al van had gedroomd om Milton Nascimento live te zien, en dat er nu een droom voor hem uitkwam.
Dit bleek niet alleen voor hem te gelden, want toen Milton het podium op kwam ging er een siddering door de zaal. Milton oogde erg fragiel, en werd door een bandlid naar zijn kruk begeleid. Als je hem zo op het eerste gezicht ziet verwacht je niet dat hij nog goed bij stem is, maar niets was minder waar. Elke noot die hij zong was raak, en zijn stem die beroemd is om zijn falsetto en toonhoogte klonk nog als voorheen. Hij trapte af met het nummer ‘Tudo que vocé podia ser’, dat tevens het eerste nummer is van het eerste ‘Clube Da Esquina’ album. Dit was de inleiding van een avond om niet snel te vergeten. Het publiek raakte helemaal in vervoering. Sommigen onder hen raakte duidelijk geëmotioneerd en stonden met tranen in hun ogen mee te zingen en klappen. Het leek zelfs alsof de bezoekers de teksten van de nummers beter kenden dan de zanger zelf. Hij las alle songteksten af van een autocue die gepositioneerd was op een plek vlak voor zijn kruk. Halverwege het concert ging Milton even backstage. De band liet enkele gevoelige nummers horen. Een aantal luidruchtige bezoekers werden door het overige publiek tot stilte gemaand met een luid gesis. Daarna heerste er een serene stilte met enkel de prachtige klanken van de band. Dit was erg indrukwekkend, mede door de prachtige setting van het welbekende poppodium Paradiso.
Toen Nascimento terug het podium op kwam speelde hij nog enkele nummers op gitaar. Het publiek bleef elke seconde geboeid. Het was duidelijk dat de albums na al die jaren nog steeds weten te imponeren, en nog altijd relevant zijn voor deze tijd.