Ze is bijna 61 jaar, maar Madonna is iemand die altijd schijt heeft gehad aan haar leeftijd en stug doorgaat. Dat dwingt respect af. Zeker omdat ze als één van de drie grote popsterren uit de jaren ’80 nog als enige over is. Alleen ontbrak het de laatste pakweg 14 jaar aan originaliteit en relevantie in haar albums. Het discoalbum ‘Confessions On The Dancefloor’ uit 2005 was haar laatste sterke album. Op de drie albums die daarna volgden probeerde ze te veel en te krampachtig in te haken bij huidige trends. Daarvan leverde ‘Hard Candy’ uit 2008 nog grote hits op, maar bij de twee albums daarna was dat gedaan. Ze was inmiddels voorbij gestreefd in haar doel door Beyoncé, Lady Gaga, Rihanna en Katy Perry. Het lijkt erop dat ze het doel om weer mee te doen in de hitlijsten eindelijk heeft laten varen met haar nieuwe album ‘Madame X’, dat eerder een conceptalbum is. Wel één die alle kanten op schiet.
Met de opener en eerste single ‘Medellin’ met Colombiaanse rapper Maluma lijkt ze meer de exotische kant op te zoeken. Dat komt op het album ook naar voren in nummers als ‘Faz Gostoso’ met de Braziliaanse zangeres Anitta, de ballad ‘Extreme Occident’ en de commerciële R&B-draak ‘Bitch I’m Loca’ (eveneens met Maluma). Maar ‘Madame X’ bevat meer stijlen. Zo bleek al bij haar (tegenvallende) optreden bij het Eurovisie Songfestival waar ze al twee nieuwe nummers liet horen. Het nummer ‘Dark Ballet’ ontpopt zich alsof het uit een musical afkomstig is. Terwijl ‘I Don’t Search I Find’ herinneringen oproept aan haar hit ‘Vogue’. Ook in ‘God Control’, dat één van de uitschieters op het album is, weerklinkt de oude Madonna uit de jaren ’80 en ’90 nog in een intro met een koor. Waarna het totaal een andere kant op gaat. ‘Come Alive’ had zo op het album ‘Music’ uit 2000 kunnen staan. De meest frisse song van het album.
Helaas gaan veel nummers ten onder aan de dikke laag autotune en te vette productie. Zo had ‘Crave’ met de Amerikaanse rapper Swae Lee een mooie ballad kunnen zijn, maar gaat het ten onder aan overbodige R&B beats. Ook ‘Batuka’ gaat daaraan ten onder. In ‘Future’ weet ze dat weer redelijk te doseren. De reggae-achtige song zou Rihanna niet misstaan hebben.
Het maakt ‘Madame X’ een album met een handjevol sterke songs en nummers waarin meer had gezeten. Ze heeft in ieder geval haar meest spannende en sterke album sinds 2005 afgeleverd. Weliswaar nog steeds een gemiddeld album dat het niveau van haar beste albums als ‘Ray Of Light’ en ‘Music’ niet haalt, maar misschien is dit een voorbode van een stijgende lijn naar boven. Aangezien Madonna naar alle waarschijnlijkheid nog lang niet de handdoek in de ring zal gooien wachten we af of ze in de komende jaren misschien weer een sterk album zal afleveren. En dan zal blijken of ‘Madame X’ daarin een belangrijke rol heeft gespeeld of niet. (6,0/10) (Interscope)