Na omzwervingen in Berlijn en Parijs was Thomas Azier afgelopen donderdagavond terug in Amsterdam. De Thomas Azier-sound is een betrouwbare formule. Melodieuze elektropop, eerst traag opbouwend met piano en stem om dan los te barsten in bombastische drums en synthesizers. Instrumentatie en energie van het nieuwe album ‘Stray’ grijpen terug op de piano-ballades van ‘Rouge’ en de ruige electro van zijn debuut ‘Hylas’. In een uitverkocht Paradiso kwam hij deze week ‘Stray’ aan het aanwezige publiek voorstellen.
De wonderbaarlijke klankentovenaar Thomas Azier werd geboren in Leiderdorp maar groeide op in het Friese Nijeberkoop. Studeerde aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden, en verhuisde op negentienjarige leeftijd in de voetsporen van Bowie naar Berlijn om daar zijn “sound” te ontdekken. In Berlijn schrijft hij ook zijn debuutalbum ‘Hylas’, voornamelijk met een oude piano en een laptop. Dit debuut viel op door aanstekelijke popsongs zoals ‘Red Eyes‘. In 2013 ging hij met zijn debuutalbum op tournee verzorgde als soloartiest het voorprogramma van de Belgische zanger/componist Stromae.
In Parijs werkt hij vervolgens aan zijn tweede album ‘Rouge’. In de Franse hoofdstad neemt Azier alle tijd om zijn eigen prachtige geluid te perfectioneren en te werken aan nummers die onder de huid kruipen. ‘Rouge’ is een mix van elektronische en akoestische instrumenten. Een album met enorme internationale potentie, waarmee hij in Duitsland al veel succes boekte. Niet voor niets werden ‘Rouge’ en zijn voorganger ‘Hylas’ beloond met een Edison Alternative. Azier is ook verantwoordelijk als producer van de nieuwe single ‘Million Dollar’ van Anouk, deze track markeert Anouk’s terugkeer naar het Engels.
Thomas Azier nam om half negen beginnen met de Franse slag. Hij kwam op in een oversized colbert met naast hem een gitarist, bassist en drummer. Subtiele pianotoetsen en catchy vocalen werden al snel ingehaald door een opzwepende beat. Hij speede veel van zijn nieuwe album ‘Stray’, o.a. ‘Vertigo’, ‘Echoes White Horses’, ‘The Girl Beneath The Lion’, en ‘Satellite’ passerend de revue. Teleurstellend was dat hij maar twee nummers speelde van debuut ‘Hylas’, vooral de single ‘Red Eyes’ werd met veel gejuich ontvangen.
Hoewel Aziers sound goed bij het aanwezig publiek leek aan te slaan, toonde hij met zijn nieuwe nummers dat hij een songwriter en performer van hoog niveau is. De show zat goed in elkaar en was een mooie aaneenschakeling van rustige, ingetogen momenten zoals bij het nummer ‘Gold’ en hevige, uiteenspattende omschakelingen zoals bij ‘Red Eyes’. Live is Thomas Azier een fenomeen. Met zijn bijzondere combinatie van Parijse grandeur, Berlijnse electro-sound en Friese nuchterheid wond hij Paradiso binnen no time om zijn vinger. Thomas Azier is een groot talent met enorme internationale potentie, ga hem live zien voordat we hem kwijt zijn aan het buitenland.
Foto’s (c) Armand Hoogland / Maxazine