In het muzikale jaar heb je enkele vrij structurele zekerheden. Ieder jaar treedt Guus Meeuwis enkele keren op in het PSV stadion, ieder jaar wordt het Eurovisie Songfestival gehouden en ieder jaar staan de Toppers op het podium in de ArenA. En vrijwel ieder jaar treedt Roger Hodgson, ‘The Voice of Supertramp’, op in Nederland. Ondanks de verschillen hebben deze 4 zekerheden een grote overeenkomst: Iedere keer zit het afgeladen vol. Zo ook maandagavond in Muziekgebouw Eindhoven.
Een voorprogramma heeft Roger Hodgson niet nodig. Als oprichter en één van de belangrijkste leden van Supertramp heeft de Brit zijn sporen in de muziek reeds verdiend. In de zaal in Eindhoven zijn dan ook speciaal voor het concert de eerste zeven rijen verwijderd, om nog meer mensen de kans te geven de legende in levende lijve te zien en horen. Ondanks dat Hodgson vrijwel ieder jaar wel één of meerdere keren naar ons land komt, kwam hij nooit eerder naar het Muziekgebouw Eindhoven. Carré in Amsterdam, de Nieuwe Luxor in Rotterdam, Retropop in Emmen en Bospop in Weert waren vrijwel altijd de locaties waar de sympathieke Engelsman zijn opwachting maakte. Met nu ook Eindhoven op zijn CV. Er was zo’n 5 jaar gelobby voor nodig om het voor elkaar te krijgen; Voor het eerst, maar gezien het enthousiasme in het publiek waarschijnlijk niet voor het laatst.
Zoals de laatste 10/15 jaar structureel het geval is, opende Hodgson de twee uur durende show met ‘Take the Long Way Home’, de opener van de B-kant van het ‘Breakfast in America’-album. Het succesalbum uit maart 1979, wat direct de aanleiding gaf voor de 40-jarige jubileumtournee van Hodgson. 40 Jaar ‘Breakfast in America’, en ondanks de leeftijd klinkt het album nog steeds verre van gedateerd. Hij verwelkomde het publiek en gaf aan nog niet zo veel gezien te hebben van Eindhoven, ondanks dat het hem een mooie stad leek, door wat hij wel gezien had. Het leverde hem een applaus op dat niet het laatste van de avond zou zijn.
Roger zat op de praatstoel. Overduidelijk voelde hij zich op zijn gemak in Eindhoven. Tussen de nummers door sprak hij veel met het publiek, en liet het zich thuis voelen. Thuis bij Roger op de bank, met de planten op de achtergrond. Het is de kracht die de zanger met de zo bekende falsetstem heeft. Niet het enorme bereik van zijn stem, maar de zachte, gemoedelijke man met de fluwelen stem, die in 40 jaar nog niet een halve toon had ingeboet. Of het nu een Supertramp-klassieker als ‘School’, titeltrack ‘Breakfast in America’ of ‘The Logical Song’ was, of werk van andere albums, als ‘Hide in Your Shell’ (‘Crime of the Century’), of werk van zijn vierde solo-album ‘Open the Door’, zoals het prachtige ‘Death and a Zoo’, keer op keer wist Hodgson met zijn stem de juiste snaar te raken. Bij dat laatste nummer pakte Roger daarbij ook nog eens de stokken om de elektronische drumpads te raken.
Ondanks de serieuze onderwerpen die Hodgson aansneed in zijn nummers, had de muzikant met regelmaat de lachers op zijn hand. Bewust of onbewust, want als hij één van zijn roadies voorstelt en zijn familie verwelkomde bij ieders voornaam, bleken na een zoektocht de bevriende bezoekers zich geposteerd te hebben op de bovenste, achterste rij van het Muziekgebouw. De hilariteit die het met zich meebracht was niet meer dan logisch te noemen en ‘The Logical Song’ was dan ook speciaal voor hen.
Toen bij ‘Breakfast in America’-afsluiter ‘Child of Vision’ drummer Bryan Head een kleine misslag maakte, herstelde de Amerikaanse drummer zich zo snel en magistraal dat hij zelfs de goedkeurende blik van perfectionist Hodgson kreeg. Niet alleen het geweldige drumwerk bij het nummer, maar zeker ook het toetsengevecht tussen Hodgson en Kevin Adamson verdiende hierbij een eervolle vermelding. Stuk voor stuk topmuzikanten die de legende vergezellen. Ze werden dan ook terecht met naam en toenaam voorgesteld, waarna ‘Don’t leave me now’ de grote finale met ‘Dreamer’ en het absolute meesterwerk ‘Fool’s Ouverture’ inluidde; Het spektakelstuk dat de jarenlange Top 2000-nummer één ‘Bohemian Rhapsody’ muzikaal gezien mijlenver achter zich laat.
Als er een welgemeende roep om encore klinkt, kan de band niets anders doen dan terugkomen. Gepland, dat mag gezegd worden, want hoe kan een Hodgson-concert nu eindigen zonder de twee grootste hits die Roger met Supertramp in ons land heeft gehad, ‘Give a little bit’ en ‘It’s Raining Again’. En ondanks dat de twee hits niet op het befaamde ‘Breakfast in America’-album stonden, paste het volkomen in het tijdbeeld dat maandagavond werd geschapen rondom het iconische album. Roger Hodgson zorgde voor een spektakel dat men niet snel meer zal meemaken in het Muziekgebouw Eindhoven en het is te hopen dat de empathische zanger ook bij zijn volgende tournee naar Eindhoven zal komen. Aan het publiek zal het niet liggen.
Roger Hodgson zal dit jaar nog optreden in juni (Parkcity, Heerlen), juli (Muziekcentrum, Enschede) en september (2 maal in Carré, Amsterdam).
Foto’s (c) Josanne van der Heijden