De Nederlandse progressieve rock band Kayak bestaat dit jaar alweer 47 jaar. In die tijd zijn er vele veranderingen geweest in de bezetting van de band met als constante factor toetsenist en mede oprichter van de band Ton Scherpenzeel. Vorig jaar nog bracht de band, met veel succes, een nieuw album uit getiteld ‘Seventeen’.
Afgelopen zondag in Hedon, Zwolle speelde Kayak zonder voorprogramma. En dat had een reden volgens zanger Bart Schwertmann: “We hebben geen voorprogramma zodat wij de hele avond hebben om te spelen.” En dat bewees de band met een show van ruim twee uur. Eigenlijk zou de band in februari al naar Hedon komen maar moest toen de tour uitstellen omdat drummer Hans Eijkenaar weer terug kon komen in de band. Eijkenaar heeft een tijdje in Kayak gespeeld maar door zijn drukke agenda moest hij de band verlaten.
Eijkenaar is één van de beste drummers van Nederland en heeft naast Kayak ook bij acts als Anouk, Kane en Trijntje Oosterhuis gespeeld. Zijn terugkomst in de band was dan ook groot nieuws. Maar er was nog iets wat dit optreden extra bijzonder maakte. Het gehele concert werd namelijk door meerdere camera’s gefilmd. “We filmen het concert van vanavond. Misschien dat we dit uitbrengen op dvd of we zetten het op YouTube. Ach, we zien wel.” Aldus Bart Schwertmann.
Kayak speelde deze avond twee sets van ongeveer een uur met een korte pauze ertussen. Ze begonnen de eerste set met ‘Love Of A Victim’ van het album ‘The Last Encore’ uit 1976. Vervolgens kwam een wat nieuwer nummer, ‘Rhea’ uit 2009. Toen was het tijd om een ode te brengen aan oud drummer en mede-oprichter van Kayak: Pim Koopman, die in 2009 aan een hartaanval overleed. De stem van Schwertmann brak zelfs even toen hij over Koopman praatte, om zich tijdens het nummer ‘Ballad For A Lost Friend’ weer volledig te herpakken. De rest van de avond speelde Kayak verschillende nummers van hun laatste album ‘Seventeen’ uit 2018 maar vergeet zeker niet ook een aantal publieksfavorieten te spelen. De avond werd afgesloten met de toegiften: ‘Starlight Dancer’ en ‘To An End’.
Foto’s (c) Filip Heidinga / Maxazine