In de ‘Kreten en Gefluister’ tournee van Raymond van het Groenwoud ontving de patron van de Belgische lichte muziek op woensdagavond 8 mei, het publiek in zijn tijdelijke huiskamer Patronaat in Haarlem. De akoestische set waar hij tijdens deze reeks optredens voor kiest vraagt ook om een dergelijke setting. Een, op instrumenten en krukken na, leeg podium, een zaal vol stoelen en barren gesloten tijdens de 2 sets. Het enige wat ontbrak aan de perfecte huiskamersetting, waren de schemerlampen met kap en franjes zoals Mam die in een ver verleden als lichtshow gebruikte. Verder was alles en iedereen klaar voor een intiem, brullend en breekbaar optreden.
Sombere start
En dat kregen de boven middelbare leeftijd fans vanaf minuut één voorgeschoteld. Een duister Grieks gedicht over Belgisch barlied en het venijnige ‘Bostella’ met een zin als “wat is het toch fijn om voor elkaar de hel te zijn” beloofden een sombere avond. Maar zo ’n eenzijdige benadering van het leven past van het Groenewoud niet. In de twee sets switchte hij meesterlijk tussen hard, humoristisch gebrul en breekbaar, gevoelig zang en spel. Daarbij slechts gewapend met stem, piano, gitaar en ‘loop station’, maar natuurlijk ook met een goed gevulde rugzak aan liedjes en dus keuze voor afwisseling te over, na meer dan 50 jaar songschrijven. Al het deze avond gespeelde werk staat op de in Maart 2019 uitgegeven cd box ‘Archivaris’. Die bevat zijn levenswerk aan song – en tekstsmederij.
Therapeutische sessie
Als een soort alternatieve gebedsgenezer bespeelde de 69-jarige ras entertainer het gemoed van zijn fans. Het ene moment humoristisch, geëngageerd met grappen, gebral en krijsend, het andere ingetogen, breekbaar en verstild. In zijn therapeutische muzikale sessie maakte hij gebruik van niet altijd erkende geneeskrachtige middelen, die hij door zijn hele carrière heen als beproefde onderwerpen voor zijn chansons gebruikte. Wel na grondige, proefondervindelijke toetsing, dat spreekt vanzelf!
Zang, dans, drank en liefde zijn die altijd in zijn chansons terugkerende thema ’s en vooral het dansgedeelte maakte deze avond grote indruk. Zijn ‘Bonestaakdans’ was een even vertederende als overtuigende oproep om, als je dan toch achter geraniums terecht komt, daar dan toch vooral dansend, zingend, met een drankje en vol liefde aanwezig te zijn! En dat het helende instrumenten zijn bewezen zijn ‘Je Veux De L’Amour’ en ‘Liefde Voor Muziek’, waarbij het publiek de stoelen de stoelen liet en enthousiast swingend. meezingend en klappend de woonkamer vulde.
Overtuigend bewijs
Met dit ‘huiskamerconcert’ bewees Raymond van het Groenewoud niet alleen zijn veelzijdigheid en meesterschap als singer songwriter, geëngageerd artiest, filosoof, cabaretier en genezer. Veel meer nog toonde hij zich het levende bewijs voor zijn stelling dat muziek, zang, dans, drank en liefde, helende zaken zijn die je het liefst bescheiden, maar daarom niet minder onmatig tot je neemt! En als dat je een kater bezorgd, soit, je bent in geen tijd uit dat dalletje als je toegiftnummer ‘Opblaaspop’ opzet. Dat werd na afloop tot in de garderobe nog lachend nagezongen!
Foto’s (c) Armand Hoogland / Maxazine