Met zijn minimalistische pianospel weet Joep Beving zelfs de meest koelbloedige mensen tot op het diepst van hun hart te raken. Hij maakt contemplatieve pianomuziek die hij zelf het liefst omschrijft als ‘toegankelijke muziek voor complexe emoties’. Op 9 december staat Joep Beving in het Conservatorium in Maastricht.
Succes
Bevings verhaal leest als een jongensboek. De Nederlander wist in betrekkelijk korte tijd een wereldwijde fanschare op te bouwen met zijn minimalistische en introspectieve pianocomposities die de tijdgeest lijken te raken. Inmiddels is hij een van de meest gestreamde pianisten ter wereld, staat hij in het rijtje van post-klassieke componisten als Nils Frahm, Ólafur Arnalds en Max Richter en speelde hij uitverkochte concerten in onder andere het Sydney Opera House en de prestigieuze Duitse concerttempel de Elbphilharmonie in Hamburg.
Henosis
‘Henosis’ is de titel van Joep Beving’s nieuwste soloalbum dat in april is uitgebracht. Het is de derde op rij en daarmee het sluitstuk van een drieluik. Dit drieluik begon in 2015 met zijn in eigen beheer uitgebrachte pianoalbum ‘Solipsism’. Voor de opvolger ‘Prehension’ uit 2017 tekende hij een platencontract bij het iconische label Deutsche Grammophon. Afgelopen september verscheen ‘Conatus’, een album waarop composities van zijn eerste twee platen door anderen op eigen wijze worden vertolkt. Onder andere door Eefje de Visser, Colin Benders en Italo-amerikaanse synth legende Suzanne Ciani.
Op ‘Henosis’ is de Nederlandse pianist nieuwe wegen ingeslagen. Naast de inmiddels vertrouwde piano zijn meer orkestrale en elektronische klanken te horen. Hiervoor werkte hij onder andere samen met Cappella Amsterdam, Echo Collective en met Maarten Vos. Tijdens het concert zal Joep Beving, naast de vertrouwde solo pianostukken, veel nieuwe solo pianomuziek spelen van het nieuwe album.